Ero sivun ”NetHack” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (wikipedialinkki)
(→‎Pelaaminen: jotain perusjuttuja että pääsee alkuun)
Rivi 13: Rivi 13:


== Pelaaminen ==
== Pelaaminen ==
Merkkipohjaisena pelinä NetHack saattaa aluksi tuntua hankalasti lähestyttävältä, kun opeteltavia komentoja ja merkkejä on paljon.


=== Pelaaja, hirviöt ja esineet - mikä on mikä? ===
Tässä on listattuna tavallisimmat eteen tulevat merkit:
*@  Pelaaja
*d  Lemmikki
*?  Käärö
*%  Ruumis
*$  Rahaa
*+  Ovi
*<nowiki>#</nowiki>  Käytävä
*.  Tyhjä tila (huone)
*>  Portaat alas
*<  Portaat ylös
Minkä tahansa merkin selityksen saa seuraavalla tavalla: Paina / (eli sift+7) ja vie kursori liikkumisnapeilla tutkittavan ruudun päälle ja paina pistettä (.), jolloin ruudun yläreunaan ilmestyy merkin selitys.
=== Liikkuminen ===
Pelaajaa voidaan 8 suuntaan seuraavasti:
          y  k  u
          \ | /
          h- . -l
          / | \
          b  j  n
Eli k:sta pelaaja menee ylöspäni, u:sta oikealle yläviistoon, l:stä oikealle jne. Pistettä painamalla pelaaja pysyy paikallaan mutta kuluttaa yhden vuoron (näin voi esim. odottaa ja kerätä lisää energiaa). Muita liikkumisessa tarvittavia näppäimiä ovat
*>  Kerros alaspäin
*<  Kerros ylöspäin


== Graafiset käyttöliittymät ==
== Graafiset käyttöliittymät ==

Versio 6. maaliskuuta 2007 kello 13.15

Nethack

Käyttöliittymä Teksti
Lisenssi NetHack General Public License
Kotisivu www.nethack.org/

NetHack on tunnettu vuoropohjainen, merkkigrafiikalla toteutettu roolipeli. Pelissä on tarkoitus laskeutua laajan luolaston pohjalle ja tuoda sieltä maan pinnalle uhrattavaksi Amulet of Yendor.

Pelissä luodaan luolasto satunnaisesti joka pelikerralle erikseen, joten jokainen peli on erilainen. Pelin läpäiseminen on erittäin vaikeaa, mutta monista NetHackin hienouksista voi nauttia jo pelin alkuvaiheessa.

Pelin kulku

Aluksi pelaaja valitsee itselleen rodun, hahmoluokan, sukupuolen ja moraalin. Valinnat vaikuttavat alussa saatavien varusteiden lisäksi mm. pelin juoneen ja käytökseen. Moraali esimerkiksi vaikuttaa siihen, kärsiikö pelaaja jos hän ryöstää kaupan.

NetHack on erittäin monipuolinen ja laaja peli. Pelkästään erilaisia tapoja kuolla on lukuisia, hyvin alkanut peli saattaa loppua yllättäen siihen, kun pelaaja kuolee lankeamalla ansakuoppaan tai putoamalla poninsa selästä. Lisäksi pelissä on mahdollista mm. rukoilla jumalilta apua, syödä tapettujen vihollisten ruumiita ja kouluttaa lemmikistä vaikkapa myymälävaras.

Pelin juonikaan ei ole aivan suoraviivainen; matkalla luolaston pohjalle pelaajan on mm. suoritettava pakollinen sivuseikkailu saavuttaakseen Yendorin amuletin. Peli päättyy, kun pelaaja on palannut maanpinnalle ja uhrannut amuletin alttarilla jumalalleen.

Pelaaminen

Merkkipohjaisena pelinä NetHack saattaa aluksi tuntua hankalasti lähestyttävältä, kun opeteltavia komentoja ja merkkejä on paljon.

Pelaaja, hirviöt ja esineet - mikä on mikä?

Tässä on listattuna tavallisimmat eteen tulevat merkit:

  • @ Pelaaja
  • d Lemmikki
  • ? Käärö
  • % Ruumis
  • $ Rahaa
  • + Ovi
  • # Käytävä
  • . Tyhjä tila (huone)
  • > Portaat alas
  • < Portaat ylös

Minkä tahansa merkin selityksen saa seuraavalla tavalla: Paina / (eli sift+7) ja vie kursori liikkumisnapeilla tutkittavan ruudun päälle ja paina pistettä (.), jolloin ruudun yläreunaan ilmestyy merkin selitys.

Liikkuminen

Pelaajaa voidaan 8 suuntaan seuraavasti:

         y  k  u
          \ | /
         h- . -l
          / | \
         b  j  n

Eli k:sta pelaaja menee ylöspäni, u:sta oikealle yläviistoon, l:stä oikealle jne. Pistettä painamalla pelaaja pysyy paikallaan mutta kuluttaa yhden vuoron (näin voi esim. odottaa ja kerätä lisää energiaa). Muita liikkumisessa tarvittavia näppäimiä ovat

  • > Kerros alaspäin
  • < Kerros ylöspäin

Graafiset käyttöliittymät

Lupaavasti alkanut peli päättyi, kun pelaaja kuoli sairastuttuaan vihollisen ruumiin syömisestä (QT NetHack)

NetHackin käyttöliittymä on tekstipohjainen, jossa esimerkiksi pelaajaa kuvataan @-merkillä ja hirviöitä eri aakkosilla. Peliin on kuitenkin saatavilla epävirallisia graafisia käyttöliittymiä:

Katso myös