Muokataan sivua Pygame
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}} | {{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}} | ||
{{Ohjelma | {{ Ohjelma | ||
| nimi | | nimi=pygame | ||
| kuva= | |||
| kuva | | kuvateksti= | ||
| kuvateksti | | käyttöliittymä=[[Python]] | ||
| | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org] | |||
| lisenssi | |||
| kotisivu | |||
}} | }} | ||
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä. | |||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Rivi 29: | Rivi 17: | ||
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti. | Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti. | ||
< | <source lang="Python"> | ||
#!/usr/bin/env python | #!/usr/bin/env python | ||
# -*- coding: utf-8 -*- | # -*- coding: utf-8 -*- | ||
Rivi 76: | Rivi 64: | ||
pygame.quit() | pygame.quit() | ||
sys.exit() | sys.exit() | ||
</ | </source> | ||
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]]. | Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]]. | ||
Rivi 84: | Rivi 72: | ||
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]] | * [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]] | ||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |