Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| {{Perustietoa}}
| | [[Media:Esimerkki.ogg]] |
| {{Kirjasto
| | == Otsikkoteksti == |
| | nimi = SDL
| | [http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]] |
| | kuva = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| | ---- |
| | kuvateksti =
| |
| | tekijä =
| |
| | kehittäjä =
| |
| | ensijulkaisu =
| |
| | vakaaversio =
| |
| | vakaapvm =
| |
| | kehitysversio =
| |
| | kehityspvm =
| |
| | ohjelmoitu =
| |
| | kirjasto =
| |
| | lisenssi = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| |
| | kotisivu = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| |
| | lähdekoodi = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
| |
| }}
| |
| '''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.
| |
|
| |
|
| Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla [[zlib-lisenssi]]llä.
| | ---- |
|
| |
|
| Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
| | ---- |
| | | --[[Käyttäjä:84.248.111.180|84.248.111.180]] 15. syyskuuta 2005 kello 14:02:53 (EEST)<nowiki>Lisää muotoilematon teksti tähän</nowiki><math>Lisää kaava tähän</math>[[Kuva:Esimerkki.jpg]][http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]]'''Lihavoitu teksti'''''Kursivoitu teksti''[http://www.example.com linkin otsikko][http://www.example.com linkin otsikko] |
| == Asennus ==
| |
| SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2
| |
| | |
| 1.2
| |
| *SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
| |
| *SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
| |
| *SDL_net — Verkkotuki
| |
| *SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
| |
| *SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
| |
| | |
| 2.0
| |
| | |
| *SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
| |
| *SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
| |
| *SDL2_net — Verkkotuki
| |
| *SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
| |
| *SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
| |
| | |
| SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
| |
| | |
| ==Aiheesta muualla==
| |
| *[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
| |
| *[http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/sarja.php?tunnus=sdl2 Ohjelmointiputkan SDL2-opassarja]
| |
| | |
| ===SDL-ohjelmointi===
| |
| * [http://www.ohjelmointiputka.net/ Ohjelmointiputkasta] löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdlasennus asentamiseen]
| |
| * [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl_gl_1 SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö] -opas Ohjelmointiputkassa
| |
| * [http://www.parallelrealities.co.uk/2011/09/basic-game-tutorial-1-opening-window.html Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas]
| |
| * [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
| |
| * [http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php Beginning Game Programming]
| |
| * [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
| |
| * Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
| |
| | |
| {{OpenGL}}
| |
| {{Pelinteko}}
| |