Muokataan sivua Politiikkaa
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 17: | Rivi 17: | ||
* Vapaudet ja avoimuus ovat tärkeitä. | * Vapaudet ja avoimuus ovat tärkeitä. | ||
** Mitä väliä niillä on, jos saan työni tehtyä? | ** Mitä väliä niillä on, jos saan työni tehtyä? | ||
* Vapaat vaihtoehdot (esim. Linux-pääteympäristö vs. Windows-työasemat) toimivat usein vanhemmillakin koneilla, jolloin voidaan säästää energiaa ja pidentää laitteiden käyttöikää. | * Vapaat vaihtoehdot (esim. Linux-pääteympäristö vs. Windows-työasemat) toimivat usein vanhemmillakin koneilla, jolloin voidaan säästää energiaa ja pidentää laitteiden käyttöikää. | ||
* Pääteympäristössä toimintavarmuus ja palvelimella taustalla (vs. koneen käynnistyessä) ajettavat päivitykset vähentävät oppitunneista hukkaan menevää aikaa. | * Pääteympäristössä toimintavarmuus ja palvelimella taustalla (vs. koneen käynnistyessä) ajettavat päivitykset vähentävät oppitunneista hukkaan menevää aikaa. | ||
Rivi 24: | Rivi 23: | ||
* Rahat menevät paikallisille toimijoille ja suomalaiseen osaamiseen eivätkä lisenssimaksuihin. | * Rahat menevät paikallisille toimijoille ja suomalaiseen osaamiseen eivätkä lisenssimaksuihin. | ||
* Laaja valikoima sekä perus- että erikoisohjelmistoja käytettävissä vapaasti niin koulussa kuin kotonakin. | * Laaja valikoima sekä perus- että erikoisohjelmistoja käytettävissä vapaasti niin koulussa kuin kotonakin. | ||
'''Vapaita ohjelmia vastaan''' | '''Vapaita ohjelmia vastaan''' | ||
Rivi 35: | Rivi 28: | ||
** ...joten eiköhän luovuta kopiokoneista, videoista, piirtoheittimistä ja dokumenttikameroista ja kaiveta esiin rihvelitaulut. | ** ...joten eiköhän luovuta kopiokoneista, videoista, piirtoheittimistä ja dokumenttikameroista ja kaiveta esiin rihvelitaulut. | ||
* Oppilaiden täytyy käyttää Microsoft-tuotteita, koska niitä he tarvitsevat työelämässä. | * Oppilaiden täytyy käyttää Microsoft-tuotteita, koska niitä he tarvitsevat työelämässä. | ||
* Opettajat on koulutettu opettamaan Microsoft-tuotteiden käyttöä. | * Opettajat on koulutettu opettamaan Microsoft-tuotteiden käyttöä. | ||
** Olikohan se kovin fiksu veto? (vrt. komission tilaaman raportin antama suositus, kohdassa "Hyödyllisiä raportteja") | ** Olikohan se kovin fiksu veto? (vrt. komission tilaaman raportin antama suositus, kohdassa "Hyödyllisiä raportteja") | ||
* Opettajilla ja oppilailla on kotonakin todennäköisesti Windows-järjestelmät. | * Opettajilla ja oppilailla on kotonakin todennäköisesti Windows-järjestelmät. | ||
** ...ja niissä sama OpenOffice ja Firefox kuin koulullakin. | ** ...ja niissä sama OpenOffice ja Firefox kuin koulullakin. | ||
== Hyödyllisiä raportteja == | == Hyödyllisiä raportteja == | ||
Rivi 51: | Rivi 38: | ||
* [http://kasavuori.fi/images/stories/kauniainen_kustannusselite.pdf Selvitys koulutoimen tietotekniikkakustannuksista Kauniaisissa] (Microsoft vs. Opinsys), 2008. | * [http://kasavuori.fi/images/stories/kauniainen_kustannusselite.pdf Selvitys koulutoimen tietotekniikkakustannuksista Kauniaisissa] (Microsoft vs. Opinsys), 2008. | ||
* [http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/kortepohjankoulu/tukitoiminnot/linux Linux pääte-palvelin -järjestelmä Kortepohjan koulussa] | * [http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/kortepohjankoulu/tukitoiminnot/linux Linux pääte-palvelin -järjestelmä Kortepohjan koulussa] | ||
* [http://www. | * [http://www.eoppimiskeskus.fi//images/stories/valo_opas_pedagoginen.pdf Hankintaopas – Vapaan ja avoimen lähdekoodin ohjelmistot kouluissa - Pedagoginen opas] | ||
* [http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Peltola_Pekka.pdf Avoimen lähdekoodin käyttö julkisyhteisön tietojärjestelmissä], Pro gradu –tutkielma, Pekka Peltola | * [http://www.cs.uta.fi/research/theses/masters/Peltola_Pekka.pdf Avoimen lähdekoodin käyttö julkisyhteisön tietojärjestelmissä], Pro gradu –tutkielma, Pekka Peltola | ||
* [http://ec.europa.eu/enterprise/ict/policy/doc/2006-11-20-flossimpact.pdf Study on the: Economic impact of open source software on innovation and the competitiveness of the Information and Communication Technologies (ICT) sector in the EU], Euroopan komission teettämän tutkimuksen loppuraportti<br/>poiminta suosituksista, s. 12: ''Avoid lifelong vendor lock-in in educational systems by teaching students skills, not specific applications; encourage participation in FLOSS-like communities'' | * [http://ec.europa.eu/enterprise/ict/policy/doc/2006-11-20-flossimpact.pdf Study on the: Economic impact of open source software on innovation and the competitiveness of the Information and Communication Technologies (ICT) sector in the EU], Euroopan komission teettämän tutkimuksen loppuraportti<br/>poiminta suosituksista, s. 12: ''Avoid lifelong vendor lock-in in educational systems by teaching students skills, not specific applications; encourage participation in FLOSS-like communities'' | ||
Rivi 76: | Rivi 63: | ||
* Valtuustoaloite Linux-Open Source -käyttöjärjestelmän pilottikäytöstä Espoossa, Espoo 2007 http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=672BF2B1FD7DF98BC22572B200415820&kanta=kunnari\\intrakun_e.nsf | * Valtuustoaloite Linux-Open Source -käyttöjärjestelmän pilottikäytöstä Espoossa, Espoo 2007 http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=672BF2B1FD7DF98BC22572B200415820&kanta=kunnari\\intrakun_e.nsf | ||
* Avoimen lähdekoodin ohjelmistot käyttöön Oulun kaupungissa, valtuustoaloite, http://ktweb.ouka.fi/ktwebbin/docisael.dll?KH%5C0%5C82323501.doc | * Avoimen lähdekoodin ohjelmistot käyttöön Oulun kaupungissa, valtuustoaloite, http://ktweb.ouka.fi/ktwebbin/docisael.dll?KH%5C0%5C82323501.doc | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
Rivi 92: | Rivi 68: | ||
[[Luokka:Politiikka]] | [[Luokka:Politiikka]] | ||