Ero sivun ”Python” versioiden välillä
p (→Käyttö: sulunkin voisi tietysti lisätä) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(27 välissä olevaa versiota 10 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa}} | {{Perustietoa}} | ||
Python on | '''Python''' on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. | ||
==Moduulit== | |||
*<tt>Math</tt> - Matemaattiset laskutoimitukset | |||
*<tt>Random</tt> - Arvontaluvut ja satunnaisluvut | |||
*<tt>Tkinter</tt> - Graafiset käyttöliittymät | |||
*<tt>Os</tt> - Käyttöjärjestelmän palvelut | |||
*<tt>Picle</tt> - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen | |||
*<tt>Time</tt> -Ajanotto, kellonaika, kalenteri | |||
*<tt>Sys</tt> - Järjestelmän palvelut | |||
*<tt>Zipfile</tt> - Zip paketit | |||
===Lisäkirjastot=== | |||
*[[wxPython]] - Graafiset käyttöliittymät | |||
*[[pyGame]] - Peliohjelmointimoduuli | |||
*[[pygame_sdl2]] - Peliohjelmointimoduuli [[SDL2]]-ohjelmoitirajapinnalla. | |||
== Käyttö == | == Käyttö == | ||
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu [[Paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnasta]]): | Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu [[Paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnasta]]): | ||
$ python | $ python | ||
>>> print "linux.fi" | >>> print("linux.fi") | ||
linux.fi | linux.fi | ||
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä <tt>.py</tt>: | Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä <tt>.py</tt>: | ||
<source lang=python> | |||
#!/usr/bin/env python | |||
# ohjelma.py | |||
for i in range(3): | |||
print(i) | |||
</source> | |||
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla | Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla | ||
python ohjelma.py | $ python ohjelma.py | ||
Jolloin konsoliin tulostuisi | Jolloin konsoliin tulostuisi | ||
0 | 0 | ||
Rivi 19: | Rivi 38: | ||
2 | 2 | ||
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla <tt>./ohjelma.py</tt>, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla: | Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla <tt>./ohjelma.py</tt>, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla: | ||
#!/usr/bin/python | #!/usr/bin/env python | ||
Tällöin tiedostolla on oltava [[chmod|suoritusoikeudet]]. | Tällöin tiedostolla on oltava [[chmod|suoritusoikeudet]]. | ||
==Graafisia Python käyttöliittymiä== | |||
* [[PyCrust]] on Python Shell-käyttöliittymä. | |||
* [[PyShell]] on Python Shell-käyttöliittymä. | |||
* [[PyPE]] on koodimuokkain. | |||
* [[Spe]] [http://pythonide.stani.be/] on Python koodimuokkain. | |||
== Katso myös == | == Katso myös == | ||
Rivi 28: | Rivi 53: | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
*[[wikipedia:fi:Python|Python-artikkeli Wikipediassa]] | *[[wikipedia:fi:Python|Python-artikkeli Wikipediassa]] | ||
*[http://www.it.lut.fi/kurssit/08-09/CT20A0200/materiaali/Python_opas_2008.pdf Lappeenrannan teknillisen yliopiston Python-opas] | |||
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=python Ohjelmointiputkan Python-opas] | *[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=python Ohjelmointiputkan Python-opas] | ||
*[http://www.ibiblio.org/pub/multimedia/video/obp/IntroducingPython.mpg Pythonin esittelyvideo] | *[http://www.ibiblio.org/pub/multimedia/video/obp/IntroducingPython.mpg Pythonin esittelyvideo] | ||
Rivi 33: | Rivi 59: | ||
[[Luokka:Kehitystyökalut]] | [[Luokka:Kehitystyökalut]] | ||
[[Luokka:Oliopohjaiset ohjelmointikielet]] |
Versio 26. helmikuuta 2019 kello 23.03
Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava.
Moduulit
- Math - Matemaattiset laskutoimitukset
- Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
- Tkinter - Graafiset käyttöliittymät
- Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
- Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
- Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
- Sys - Järjestelmän palvelut
- Zipfile - Zip paketit
Lisäkirjastot
- wxPython - Graafiset käyttöliittymät
- pyGame - Peliohjelmointimoduuli
- pygame_sdl2 - Peliohjelmointimoduuli SDL2-ohjelmoitirajapinnalla.
Käyttö
Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):
$ python >>> print("linux.fi") linux.fi
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:
#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
print(i)
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
$ python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0 1 2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.
Graafisia Python käyttöliittymiä
- PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyPE on koodimuokkain.
- Spe [1] on Python koodimuokkain.