Ero sivun ”Aseprite” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
1 443 merkkiä lisätty ,  17. maaliskuuta 2022
p
Malline
pEi muokkausyhteenvetoa
p (Malline)
 
(15 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 6: Rivi 6:
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org]
| kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org]
| lähdekoodi=[https://github.com/aseprite/aseprite github.com/aseprite/]
}}
}}
'''ASEPRITE''' (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin.


==Asennus==
Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä ''aseprite''. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]]. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein.


==Asennus==
Uusimman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta [[deb]]-pakettina tai [[Steam]]istä. Voit kokeilla ohjelmaa myös Trial-versiona, joskin siitä on poistettu tallennus mahdollisuus. Ei kaupalliseen käyttöön joudut kääntämään ohjelman itse [[GitHub]]ista löytyvillä lähdekoodeilla.
Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä ''aseprite''. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]]. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein. Uudemman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta [[deb]]-pakettina tai [[Steam]]istä. Ei kaupalliseen käyttöön sen joudut kääntämään itse [[GitHub]]ista löytyvillä lähdekoodeilla.


===Lähdekoodeista asennus===
===Lähdekoodeista asennus===
==Ubuntu, Debian==
Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti
sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build
Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne
mkdir git && cd git
Kloonataan aseprite [[GitHub]]ista
git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git
Siirrytään ''aseprite'' hakemistoon
cd aseprite
Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä.
git pull
git submodule update --init --recursive
Luodaan ''build'' hakemisto, sekä siirrytään sinne
mkdir build && cd build
Käännetään ohjelma käyttämällä [[Ninja]]a.
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja ..
ninja aseprite
Ohjelma löytyy ''~/git/aseprite/build/bin'' hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla.
~/git/aseprite/build/bin/aseprite


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa].
* [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa].
* [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä]
* [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä]
* [https://www.youtube.com/watch?v=N4Z4MdZ1KWY&list=PLR3Ra9cf8aV06i2jKmgKvcYVHI86-4K_b Aseprite Pixelart beginner Tutorial Youtubessa].


[[Luokka: Kuvankäsittelyohjelmat]]
{{Pelinteko}}
[[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]]
[[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]]
10 148

muokkausta

Navigointivalikko