Ero sivun ”Assimp” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (lähdekoodi)
(Malline:Kirjasto ja fiksausta)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Kirjasto
| nimi=Assimp
| nimi           = Assimp
| kuva=
| kuva           =  
| kuvateksti=
| kuvateksti     =  
| lisenssi=[[BSD-lisenssi]]
| tekijä        = Alexander Gessler, Thomas Schulze, Kim Kulling
| käyttöliittymä=kirjasto
| kehittäjä      =
| kotisivu=[http://www.assimp.org/ www.assimp.org]
| ensijulkaisu  =
| lähdekoodi=[https://github.com/assimp/assimp github.com/assimp/]
| vakaaversio    = 5.0.1
| vakaapvm      = 12. tammikuuta 2020
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C++]]
| lisenssi       = [[BSD-lisenssi]]
| kotisivu       = [http://www.assimp.org/ www.assimp.org]
| lähdekoodi     = [https://github.com/assimp/assimp github.com/assimp/]
}}
}}


'''Assimp''' eli ''Open Asset Import Library'' on useaa alustaa tukeva 3D-tuonti mallinnuskirjasto (import model library), jonka tavoitteena on luoda yhteinen ohjelmointirajapinta (eli API) eri 3D-mallinnus tiedostomuodoille. Kirjasto on ohjelmoitu [[C++]] kielellä ja se tarjoaa rajapinnat [[C]]:lle, sekä  [[C++]]-kielille. Assimp tukee tällä hetkellä 41 eri tiedostomuotoa mm. [[COLLADA]] (.dae), 3DS, DirectX X, [[Wavefront OBJ]] ja [[Blender]] (.blend).
 
'''Assimp''' eli ''Open Asset Import Library'' on useaa alustaa tukeva 3D-tuonti mallinnuskirjasto (import model library), jonka tavoitteena on luoda yhteinen ohjelmointirajapinta (eli API) eri 3D-mallinnus tiedostomuodoille. Kirjasto on ohjelmoitu [[C++]] kielellä ja se tarjoaa rajapinnat [[C]]:lle, sekä  [[C++]]-kielille. Kirjaston tehtävänä on ladata yli 40 3D-tiedostomuotoa yhtenäiseksi ja puhtaaksi tietorakenteeksi. Assimp tukee mm. [[COLLADA]] (.dae), 3DS, DirectX X, [[Wavefront OBJ]] ja [[Blender]] (.blend) tiedostomuotoja.


Kirjasto tukee seuraavia ohjelmointikieliä: [[C]], [[C++]], [[Python]], [[D]], [[BlitzMax]], [[Java]] (tulossa...) ja .NET (tulossa...)
Kirjasto tukee seuraavia ohjelmointikieliä: [[C]], [[C++]], [[Python]], [[D]], [[BlitzMax]], [[Java]] (tulossa...) ja .NET (tulossa...)


{{OpenGL}}
{{OpenGL}}
[[Luokka:Kirjastot]]

Versio 26. joulukuuta 2020 kello 04.16

Assimp
Tekijä(t) Alexander Gessler, Thomas Schulze, Kim Kulling
Vakaa versio 5.0.1  / 12. tammikuuta 2020
Ohjelmoitu C++
Lisenssi BSD-lisenssi
Kotisivu www.assimp.org
Lähdekoodi github.com/assimp/


Assimp eli Open Asset Import Library on useaa alustaa tukeva 3D-tuonti mallinnuskirjasto (import model library), jonka tavoitteena on luoda yhteinen ohjelmointirajapinta (eli API) eri 3D-mallinnus tiedostomuodoille. Kirjasto on ohjelmoitu C++ kielellä ja se tarjoaa rajapinnat C:lle, sekä C++-kielille. Kirjaston tehtävänä on ladata yli 40 3D-tiedostomuotoa yhtenäiseksi ja puhtaaksi tietorakenteeksi. Assimp tukee mm. COLLADA (.dae), 3DS, DirectX X, Wavefront OBJ ja Blender (.blend) tiedostomuotoja.

Kirjasto tukee seuraavia ohjelmointikieliä: C, C++, Python, D, BlitzMax, Java (tulossa...) ja .NET (tulossa...)

v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan