AwesomeBump

Linux.fista
Versio hetkellä 29. marraskuuta 2020 kello 12.39 – tehnyt Foliohattu (keskustelu | muokkaukset) (artikkelia päivitetty)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
AwesomeBump

Käyttöliittymä QT
Lisenssi GPLv3
Kotisivu
  • github.com/kmkolasinski/AwesomeBump
  • [1] [vanhentunut linkki]
  • AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.

    Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle [2]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.

    Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.

    Asennus

    Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.

    Arch Linux

    AwesomeBump voidaan asentaa AUR:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:

    $ yay -S awesomebumpAUR
    

    Tekstuurikartoituksen mallinnus

    Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.

    Tekstuurimappaus käytännössä

    Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.

    Aiheesta muualla

    Katso myös