Ero sivun ”GLM” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
([[]])
p (Malline:Kirjasto)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa|en:GLM}}
{{Perustietoa|en:GLM}}
{{Ohjelma
{{Kirjasto
| nimi=GLM
| nimi           = GLM
| kuva=
| kuva           =  
| kuvateksti=  
| kuvateksti     =  
| käyttöliittymä=[[kirjasto]]
| tekijä        =
| lisenssi=
| kehittäjä      =
| kotisivu=[http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html]  
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C++]]
| lisenssi       =  
| kotisivu       = [http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html]  
| lähdekoodi    =
}}
}}
'''GLM''' (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) [[C++]] matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language [[GLSL]]-ohjelmointia.
'''GLM''' (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) [[C++]] matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language [[GLSL]]-ohjelmointia.


Rivi 34: Rivi 41:
{{OpenGL}}
{{OpenGL}}
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]

Versio 26. joulukuuta 2020 kello 03.43

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLM
Ohjelmoitu C++
Kotisivu http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html

GLM (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) C++ matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language GLSL-ohjelmointia.

Käyttö esimerkki:

#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4
#include <glm/mat4x4.hpp> // glm::mat4
#include <glm/gtc/matrix_transform.hpp> // glm::translate, glm::rotate, glm::scale, glm::perspective

glm::mat4 camera(float Translate, glm::vec2 const & Rotate)
    {
    glm::mat4 Projection = glm::perspective(glm::radians(45.0f), 4.0f / 3.0f, 0.1f, 100.f);
    glm::mat4 View = glm::translate(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.0f, 0.0f, -Translate));
    View = glm::rotate(View, Rotate.y, glm::vec3(-1.0f, 0.0f, 0.0f));
    View = glm::rotate(View, Rotate.x, glm::vec3(0.0f, 1.0f, 0.0f));
    glm::mat4 Model = glm::scale(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.5f));
    return Projection * View * Model;
    }

Asennus

GLM löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä libglm-dev. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan