Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Ei muokkausyhteenvetoa
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(9 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{ Ohjelma
{{Ohjelmointikieli
| nimi=GLSL
| nimi           = GLSL
| kuva=
| paradigma      =  
| kuvateksti=  
| tyypitys        = vahva
| lisenssi=useita lisenssejä
| suoritusmalli  = käännettävä
| käyttöliittymä=[[OpenGL]]
| muistinhallinta =
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ www.opengl.org/documentation/glsl/]
| vakaaversio    =
| vakaapvm        =
| kehitysversio  =
| kehityspvm      =
| evaluointitapa  =  
| kotisivu       = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/]
| lähdekoodi      =
}}
}}
GLSL on OpenGL Shader Language.
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  


==Katso myös==
* [[Material Maker]]
* [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]
{{OpenGL}}
{{Ohjelmointikielet}}
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]

Nykyinen versio 18. maaliskuuta 2022 kello 13.46

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLSL
Tyypitys vahva
Suoritusmalli käännettävä
Kotisivu opengl.org/documentation/glsl/

GLSL (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa C-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät OpenGL-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.

Katso myös[muokkaa]

v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan
v  k  m
Ohjelmointikielet
 Käännettävät  Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal
 Tulkattavat  Python | Perl | PHP | Ruby
 -skriptikielet  Lua | Bash
 GPGPU  OpenCL
 muut  GLSL