Ero sivun ”Godot Engine” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (lähdekoodi)
p (Päivitys)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi=Godot Engine
| nimi           = Godot Engine
| kuva=[[Kuva:Godot Engine-logo.png|100px]]
| logo          = [[Tiedosto:Godot Engine-logo.png|100px]]
| kuvateksti=
| kuva          = [[Tiedosto:Godot343.png|250px]]
| käyttöliittymä=
| kuvateksti     = Kuvakaappaus Godot 3.4.3 versiosta.
| lisenssi=[[MIT-lisenssi]]
| tekijä        = Juan Linietsky, Ariel Manzur
| kotisivu=[https://godotengine.org godotengine.org]
| kehittäjä      = Godot-yhteisö
| lähdekoodi=[https://github.com/godotengine/ github.com/godotengine]
| moottori      =
| ensijulkaisu  = 1.0 / 17. joulukuuta 2014
| vakaaversio    = 3.4.3
| vakaapvm      = 25. helmikuuta 2022
| kehitysversio  = 4.0 alpha 2
| kehityspvm    = 9. helmikuuta 2022
| ohjelmoitu    = [[C]], [[C++]]
| käyttöliittymä =
| lisenssi       = [[MIT-lisenssi]]
| kotisivu       = [https://godotengine.org godotengine.org]
| lähdekoodi     = [https://github.com/godotengine/ github.com/godotengine]
}}
}}


'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen skripti kielen avulla. Se tarjoaa valtavan joukon yhteisiä välineitä, joten voit vain keskittyä tekemään pelin ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä.
'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. Se tarjoaa valtavan joukon yhteisiä välineitä, joten voit vain keskittyä tekemään pelin ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä. Ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.


==Asennus==
==Asennus==

Versio 13. maaliskuuta 2022 kello 13.11

Godot Engine


Kuvakaappaus Godot 3.4.3 versiosta.
Tekijä(t) Juan Linietsky, Ariel Manzur
Kehittäjä(t) Godot-yhteisö
Ensijulkaisu 1.0 / 17. joulukuuta 2014
Vakaa versio 3.4.3  / 25. helmikuuta 2022
Kehitysversio 4.0 alpha 2  / 9. helmikuuta 2022
Ohjelmoitu C, C++
Lisenssi MIT-lisenssi
Kotisivu godotengine.org
Lähdekoodi github.com/godotengine

Godot Engine tai Godot on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Python tyylisen GDScript-kielen avulla. Se tarjoaa valtavan joukon yhteisiä välineitä, joten voit vain keskittyä tekemään pelin ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä. Ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.

Asennus

Godot Engine löytyy ohjelman kotisivuilta, sekä Steamistä.

Aiheesta muualla

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL