Ero sivun ”LÖVE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(muuta tarpeellista tietoa.)
Rivi 18: Rivi 18:
  love --version
  love --version


Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu seuraavasti.  
Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.  


  love ~/pelikansio/
  love ~/pelikansio/


Ohjelma voi olla nimetty <tt>ohjelma.love</tt> tai <tt>ohjelma.lua</tt> nimellä. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei toimi vaikka dokumentaatiossa niin kerrotaan. Pelin kansiosta löytyy myös <tt>conf.lua</tt> niminen asetustiedosto.
Ohjelma voi olla päätteeltään <tt>ohjelma.love</tt> tai <tt>ohjelma.lua</tt>. <tt>.love</tt> päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä <tt>conf.lua</tt> niminen asetustiedosto.


Asetukset ja muut tiedostot menevät  <tt>$XDG_DATA_HOME/love/</tt> tai <tt>~/.local/share/love/</tt> hakemistoon.
Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on <tt>$XDG_DATA_HOME/love/</tt> tai <tt>~/.local/share/love/</tt>.


==Lisäkirjastot==
==Lisäkirjastot==

Versio 8. joulukuuta 2013 kello 19.34

Löve
Käyttöliittymä SDL, SDL2 OpenGL
Lisenssi Zlib, libpng
Kotisivu love2d.org

Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Windowsille, Mac OS X:lle ja Ubuntulle.

Asennus

Ubuntu

Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle, sekä PPA:n osoite.

Ohjelman käyttö

Versio numeron tarkistus

love --version

Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.

love ~/pelikansio/

Ohjelma voi olla päätteeltään ohjelma.love tai ohjelma.lua. .love päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä conf.lua niminen asetustiedosto.

Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on $XDG_DATA_HOME/love/ tai ~/.local/share/love/.

Lisäkirjastot

  • Animations And Love on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
  • LoveFrames on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.

Katso myös

Aiheesta muualla

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL