Ero sivun ”Quake” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(15 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Quake I, II ja III ovat nykyään avointa lähdekoodia [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/].
{{Ohjelma
| nimi=Quake
| kuva=[[Tiedosto:Qauke-pelinakyma-convert-crop.jpg|250px]]
| kuvateksti=Pelinäkymä
| käyttöliittymä=[[OpenGL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lähdekoodi=<li>[https://github.com/id-Software/Quake github.com/id-Software/Quake] <li> [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/source/q1source.zip ftp.idsoftware.com/idstuff/source/q1source.zip]
}}
'''Quake''' on klassinen ensimmäistä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka kehitti [[id Software]] vuonna 1996. Quake oli [[Descent]]in ohella ensimmäisiä räiskintäpelejä, jonka maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. [[Quake engine|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.  


Asentamiseen voi käyttää esimerkiksi [http://liflg.org/ loki installeria].
==Asennus==
{{Asenna|Quake|quake}}
Peli vaatii alkuperäiset data tiedostot CD:ltä tai muulta asennusmedialta. Se on myös saatavilla [[GOG]]:sta.


==Quake 2:n asennus==
Quaken asentamiseen voi myös käyttää [http://liflg.org/ loki installeria].
[http://tatari.se:8080/GwtQuake.html Quake 2] voi pelata käyttäen uusinta [[Google]] Chrome selainta, [[Java]]a ja [http://code.google.com/webtoolkit/ Google Web Toolkittiä] (käännettäessä itse). Kyseinen porttaus perustuu Jake 2-projektiin, mutta käännetään GWT:n avulla selaimessa ajettavaksi JavaScript-koodiksi.
Jake 2 on [[Java]]lla tehty porttaus alkuperäisestä Quake II lähdekoodista, jonka Id Software julkaisi ja lopuksi avasi.
 
*[https://code.google.com/p/quake2-gwt-port/ Ohjelman kotisivu]
*[http://www.youtube.com/watch?v=aN4HsWPiH7s Quake 2 WebGL] - Youtube  video
 
===Quake II GWT Port:n kehitysversion asentaminen===
Quake II GWT Port:n kehitysversion [[lähdekoodi]]t voi hakea ohjelmiston [[Mercurial]]-[[versionhallinta|versionhallinnasta]] komennolla:
hg clone https://quake2-gwt-port.googlecode.com/hg/ quake2-gwt-port
 
==Quake 3:n asennus==
Quake 3 löytyy useimpien jakeluiden [[paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnasta]] nimellä <tt>quake3</tt>. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]].


==Katso myös==
==Katso myös==
*[[Ioquake3]]
*[[Quake II]]
*[[Quake III: arena]]
*[[Doom]]
*[[OpenArena]]
*[[OpenArena]]
*[[Sauerbraten]]
*[[Sauerbraten]]
*[[Quake Live]]
*[[Quake Live]]
*[[Doom]]
*[[Smokin' Guns]]
*[[Smokin' Guns]]
*[[Ioquake3]]


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==

Nykyinen versio 19. maaliskuuta 2021 kello 11.34

Quake

Pelinäkymä
Käyttöliittymä OpenGL
Lisenssi GPL
Kotisivu www.idsoftware.com
Lähdekoodi
  • github.com/id-Software/Quake
  • ftp.idsoftware.com/idstuff/source/q1source.zip
  • Quake on klassinen ensimmäistä persoonasta kuvattu räiskintäpeli, jonka kehitti id Software vuonna 1996. Quake oli Descentin ohella ensimmäisiä räiskintäpelejä, jonka maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Quake-pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.

    Asennus[muokkaa]

    Quake löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä quake. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen. Peli vaatii alkuperäiset data tiedostot CD:ltä tai muulta asennusmedialta. Se on myös saatavilla GOG:sta.

    Quaken asentamiseen voi myös käyttää loki installeria.

    Katso myös[muokkaa]

    Aiheesta muualla[muokkaa]