Ero sivun ”Quake engine” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
p (lähdekoodi)
 
(3 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 6: Rivi 6:
| lisenssi=[[GPL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com/ www.idsoftware.com]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com/ www.idsoftware.com]
| lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/Quake github.com/id-Software/Quake]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/Quake github.com/id-Software/Quake]
}}
}}
{{Perustietoa|Quake-pelimoottori}}
{{Perustietoa|Quake-pelimoottori}}
'''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon].
'''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon]. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Vaikka Quake engine on nähtykin erillisenä, omanaan moottorina, se on käytännössä [[id Tech 2]]-muunnos.
 
[[wikipedia:fi:Quake-pelimoottori|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.  


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Quake]]
* [[Quake]]
* [[id Tech]]


{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}
[[Luokka:Pelimoottorit]]
[[Luokka:Pelimoottorit]]

Nykyinen versio 8. joulukuuta 2020 kello 08.52

Quake (engine)
Lisenssi GPL
Kotisivu www.idsoftware.com
Lähdekoodi github.com/id-Software/Quake
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.

Quake on id Softwaren kehittämä pelimoottori Quake peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin GLQuake-versioon. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Vaikka Quake engine on nähtykin erillisenä, omanaan moottorina, se on käytännössä id Tech 2-muunnos.

Quake-pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.

Katso myös[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL