Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (lähdekoodi)
p (Malline:Kirjasto)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa}}
{{Perustietoa}}
{{Ohjelma
{{Kirjasto
| nimi=SDL
| nimi           = SDL
| kuva=[[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuva           = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuvateksti=
| kuvateksti     =
| lisenssi=[[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| tekijä        =
| käyttöliittymä=kirjasto
| kehittäjä      =
| kotisivu=[https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| ensijulkaisu  =
| lähdekoodi=[https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =  
| lisenssi       = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| kotisivu       = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| lähdekoodi     = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
}}
}}
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.
Rivi 47: Rivi 54:
* [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
* [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng


{{OpenGL}}
{{OpenGL}}
[[Luokka:Kirjastot]]

Versio 26. joulukuuta 2020 kello 04.17

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
SDL

Lisenssi LGPL, zlib
Kotisivu www.libsdl.org
Lähdekoodi hg.libsdl.org/SDL

SDL eli Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.

Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven Steam peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu LGPL-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla zlib-lisenssillä.

Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.

Asennus

SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2

1.2

  • SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL_net — Verkkotuki
  • SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

2.0

  • SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL2_net — Verkkotuki
  • SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.

Aiheesta muualla

SDL-ohjelmointi

v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan