Simple DirectMedia Layer

Linux.fista
Versio hetkellä 18. elokuuta 2013 kello 20.39 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (1.2 ja 2.0 erot)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.

Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven Steam peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu LGPL-lisenssillä ja uusin (12.08.2013) 2.0 versio vapaammalla zlib-lisenssillä.

Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.

Asennus

SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2

1.2

  • SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL_net — Verkkotuki
  • SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

2.0

  • SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL2_net — Verkkotuki
  • SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.

Aiheesta muualla

SDL-ohjelmointi