Muokataan sivua Simple DirectMedia Layer
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Kuva:Sdl_logo.png|200px|right]] | |||
'''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen. | |||
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 | Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin (12.08.2013) 2.0 versio vapaammalla [[zlib]]-lisenssillä. | ||
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD. | Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD. | ||
== Asennus == | == Asennus == | ||
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. | SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. | ||
*SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille | *SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille | ||
*SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus | *SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus | ||
Rivi 32: | Rivi 14: | ||
*SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki | *SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki | ||
*SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti | *SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti | ||
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta. | SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta. | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
*[http://www.libsdl.org SDL:n kotisivu] | |||
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja] | *[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja] | ||
===SDL-ohjelmointi=== | ===SDL-ohjelmointi=== | ||
Rivi 56: | Rivi 30: | ||
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng | * Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng | ||
[[Luokka:Kirjastot]] | |||