Muokataan sivua Wine
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Ohjelma | {{Ohjelma | ||
| nimi = Wine | | nimi = Wine | ||
| kuva = [[ | | kuva = [[Kuva:WINE-logo.png|50px]] | ||
| kuvateksti = | | kuvateksti = | ||
| ensijulkaisu = 4. heinäkuuta 1993 | | ensijulkaisu = 4. heinäkuuta 1993 | ||
| vakaaversio = | | vakaaversio = 7.0 [https://www.winehq.org/announce/7.0] | ||
| vakaapvm = | | vakaapvm = 18. tammikuuta 2022 | ||
| kehitysversio = | | kehitysversio = 7.1 [https://www.winehq.org/announce/7.1] | ||
| kehityspvm = | | kehityspvm = 28. tammikuuta 2022 | ||
| lisenssi = [[LGPL]] | | lisenssi = [[LGPL]] | ||
| kotisivu = [https://www.winehq.org/ winehq.org] | | kotisivu = [https://www.winehq.org/ winehq.org] | ||
Rivi 28: | Rivi 28: | ||
Vuosien saatossa useampi yrityskin on kehittänyt vuosien saatossa Wineä omiin suuntiinsa, Transgamingin [[Cedega]] sekä CodeWeaversin [[CrossOver Games]] olivat peleille ja [[CrossOver Office]] hyötyohjelmille viritettyjä versioita, joista nykyään jäljellä on vain CodeWeaversin aiempien tuotosten yhteensulautuma [[Wine/CrossOver|CrossOver]]. Sittemmin peliyhtiö [[Valve]] on tietoisesti alkanut panostamaan Winen kehitykseen pyrkimyksissään vapautua [[Microsoft]]in suljetun Windows-ekosysteemin ikeestä, joka on kulminoitunut CodeWeaversin kanssa yhteistyössä työstettyyn Proton-haaraumaan. Proton on suunniteltu integroitumaan [[Steam]]-ohjelmistoon "Steam Play"-ominaisuutena. | Vuosien saatossa useampi yrityskin on kehittänyt vuosien saatossa Wineä omiin suuntiinsa, Transgamingin [[Cedega]] sekä CodeWeaversin [[CrossOver Games]] olivat peleille ja [[CrossOver Office]] hyötyohjelmille viritettyjä versioita, joista nykyään jäljellä on vain CodeWeaversin aiempien tuotosten yhteensulautuma [[Wine/CrossOver|CrossOver]]. Sittemmin peliyhtiö [[Valve]] on tietoisesti alkanut panostamaan Winen kehitykseen pyrkimyksissään vapautua [[Microsoft]]in suljetun Windows-ekosysteemin ikeestä, joka on kulminoitunut CodeWeaversin kanssa yhteistyössä työstettyyn Proton-haaraumaan. Proton on suunniteltu integroitumaan [[Steam]]-ohjelmistoon "Steam Play"-ominaisuutena. | ||
Alkuperäinenkin Wine kykenee nykyään ajamaan esimerkiksi uusinta Microsoft Officea ongelmitta, ja pelitukikin on lähes Protonin tasolla, koska Wine saa Valven [[Proton]]-haarauman, sekä CodeWeaversin [[Wine/CrossOver|CrossOver]]:n kehitysaskeleet avoimen lähdekoodin myötä. Winen uskotaan helpottavan Windowsista Linuxiin siirtymistä erityisesti yrityksissä, kaikkia erikoisohjelmia kun ei ole saatavilla natiivijulkaisuina muille käyttöjärjestelmille kuin Windowsille. | Alkuperäinenkin Wine kykenee nykyään ajamaan esimerkiksi uusinta Microsoft Officea ongelmitta, ja pelitukikin on lähes Protonin tasolla, koska Wine saa Valven [[Wine/Proton|Proton]]-haarauman, sekä CodeWeaversin [[Wine/CrossOver|CrossOver]]:n kehitysaskeleet avoimen lähdekoodin myötä. Winen uskotaan helpottavan Windowsista Linuxiin siirtymistä erityisesti yrityksissä, kaikkia erikoisohjelmia kun ei ole saatavilla natiivijulkaisuina muille käyttöjärjestelmille kuin Windowsille. | ||
Viidentoista vuoden kehitystyön jälkeen Winestä julkaistiin ensimmäinen vakaa versio Wine 1.0 kesäkuussa 2008. Versio 1.8 julkaistiin joulukuussa 2015 ja se toi mukanaan mm. DirectWrite, Direct2D- ja Direct3D -rajapintoihin liittyviä parannuksia, sekä [[PulseAudio]]-ajurin. Direct3D 11 -rajapinnan tuen kehitystyö on vielä Wine 1.8 -versiossa kesken, minkä vuoksi valtaosa kyseistä Direct3D-versiota käyttävistä sovelluksista ei vielä täysimääräisesti toimi Winellä. | Viidentoista vuoden kehitystyön jälkeen Winestä julkaistiin ensimmäinen vakaa versio Wine 1.0 kesäkuussa 2008. Versio 1.8 julkaistiin joulukuussa 2015 ja se toi mukanaan mm. DirectWrite, Direct2D- ja Direct3D -rajapintoihin liittyviä parannuksia, sekä [[PulseAudio]]-ajurin. Direct3D 11 -rajapinnan tuen kehitystyö on vielä Wine 1.8 -versiossa kesken, minkä vuoksi valtaosa kyseistä Direct3D-versiota käyttävistä sovelluksista ei vielä täysimääräisesti toimi Winellä. | ||
Rivi 145: | Rivi 145: | ||
===winetricks asentaminen=== | ===winetricks asentaminen=== | ||
====Arch Linux-pohjaiset jakelut==== | ====Arch Linux-pohjaiset jakelut==== | ||
# pacman | # pacman {{Pkg|winetricks}} | ||
== Mitä jos ohjelma ei toimikaan Winellä? == | == Mitä jos ohjelma ei toimikaan Winellä? == | ||
Rivi 179: | Rivi 179: | ||
== Katso myös == | == Katso myös == | ||
*[[Lutris]] | *[[Lutris]] | ||
*[[Windows-ohjelmien ajaminen Linuxissa]] | *[[Windows-ohjelmien ajaminen Linuxissa]] | ||
*[[Wine ja valokuvakirjaohjelmat]] | *[[Wine ja valokuvakirjaohjelmat]] | ||
*[[:Luokka:Ohjelmat_Winellä|Ohjelmat Winellä]] | *[[:Luokka:Ohjelmat_Winellä|Ohjelmat Winellä]] | ||
*[[Proton]] | |||
*[[CrossOver]] | *[[CrossOver]] | ||
*[[Wine-doors]] | *[[Wine-doors]] | ||
Rivi 190: | Rivi 189: | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [https://winehq.org/ Wine Headquarters - varsinainen kotisivu] | |||
* [https://appdb.winehq.org/ Wine Application Database - sovellusohjelmien yhteensopivuustietokanta] | * [https://appdb.winehq.org/ Wine Application Database - sovellusohjelmien yhteensopivuustietokanta] | ||
* [ | * [https://www.wine-reviews.net/microsoft/directx-90c-march-2008-redistributable-on-linux-with-wine.html DirectX 9.0c ajaminen Winellä] | ||
* [https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mesa_gallium3d_d3d11&num=1 Direct3D 10/11 on nyt natiivina Winessä] | * [https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mesa_gallium3d_d3d11&num=1 Direct3D 10/11 on nyt natiivina Winessä] | ||