Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| {{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
| | {{ Ohjelma |
| {{Ohjelma | | | nimi=Pygame |
| | nimi = pygame | | | kuva= |
| | logo = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]]
| | | kuvateksti= |
| | kuva = | | | lisenssi=[[GNU GPL]] |
| | kuvateksti = | | | käyttöliittymä= |
| | tekijä = Pete Shinners | | | kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org] |
| | kehittäjä = yhteisö
| |
| | moottori =
| |
| | ensijulkaisu = ? / 2000
| |
| | vakaaversio = 2.1.2
| |
| | vakaapvm = 27. joulukuuta 2021
| |
| | kehitysversio =
| |
| | kehityspvm =
| |
| | ohjelmoitu = [[C]], [[Python]]
| |
| | käyttöliittymä = [[SDL]] | |
| | lisenssi = [[LGPL]]
| |
| | kotisivu = [https://www.pygame.org www.pygame.org] | |
| | lähdekoodi = [https://github.com/pygame/ github.com/pygame/]
| |
| }} | | }} |
| '''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.
| |
|
| |
|
| Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]].
| | '''Pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. |
|
| |
|
| ==Asennus== | | ==Asennus== |
| {{asenna|pygame|python-pygame}} | | {{asenna|pygame|python-pygame}} |
|
| |
| ==Käyttö esimerkki==
| |
| Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.
| |
|
| |
| <syntaxhighlight lang="python">
| |
| #!/usr/bin/env python
| |
| # -*- coding: utf-8 -*-
| |
|
| |
| # Lisätään pygame ja sys moduulit
| |
| import pygame, sys
| |
| from pygame.locals import *
| |
|
| |
| # set up pygame
| |
| pygame.init()
| |
|
| |
| windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
| |
| pygame.display.set_caption("Hei maailma!")
| |
|
| |
| # asetetaan värit
| |
| WHITE = (255, 255, 255)
| |
| RED = (255, 0, 0)
| |
|
| |
| # asetetaan kirjaisin
| |
| basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)
| |
|
| |
| # asetetaan teksti
| |
| text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)
| |
|
| |
| # haetaan tekstin mitat
| |
| textRect = text.get_rect()
| |
| textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
| |
| textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery
| |
|
| |
| # piirretään valkoinen tausta ruudulle
| |
| windowSurface.fill(WHITE)
| |
|
| |
| # piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
| |
| pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))
| |
|
| |
| # piirretään teksti suorakulmioon
| |
| windowSurface.blit(text, textRect)
| |
|
| |
| # päivitetään ikkuna
| |
| pygame.display.update()
| |
|
| |
| # ohjelman looppi
| |
| while True:
| |
| for event in pygame.event.get():
| |
| if event.type == QUIT:
| |
| pygame.quit()
| |
| sys.exit()
| |
| </syntaxhighlight>
| |
|
| |
| Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
| |
| python heiMaailma.py
| |
|
| |
|
| ==Katso myös== | | ==Katso myös== |
| * [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]] | | * [[Pelikehitys]] |
| | |
| ==Aiheesta muualla==
| |
| * [http://www.pygame.org/docs/tut/intro/intro.html pyGame tutoriaali]
| |
| * [https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/index.html Peliohjelmointia]
| |
| * [http://usingpython.com/pygame-intro/ pyGame 2D pelitutoriaali]
| |
| * [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali]
| |
|
| |
|
| {{Pelinteko}}
| |
| [[Luokka: Pelikehitys]] | | [[Luokka: Pelikehitys]] |
| [[Luokka: Kehitystyökalut]] | | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |