Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 3: |
Rivi 3: |
|
| |
|
| ==id Tech 1== | | ==id Tech 1== |
| * [[Doom]] (1993) | | * [[Doom]] |
| * [[Doom II: Hell on Earth]] (1994) | | * [[Doom II: Hell on Earth]] |
| * [[Heretic]] (1994)
| |
| * [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
| |
| * [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
| |
| * [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
| |
| * [[Freedoom]] (2003)
| |
|
| |
|
| ==id Tech 2== | | ==id Tech 2== |
| '''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille. | | '''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikiapedia:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille. |
| * [[Quake]] (1996)
| | * [[Quake II]] |
| * [[Quake II]] (1997) | |
| | |
| ==id Tech 3== | | ==id Tech 3== |
| '''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille.
| |
| * [[Quake III Arena]] (1999)
| |
| * [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001)
| |
| * [[Call of Duty]] (2003)
| |
|
| |
| ==id Tech 4== | | ==id Tech 4== |
| [[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. | | [[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema [[OpenGL]]-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. |
| * [[Doom 3]] (2004) | | * [[Doom 3]] (2004) |
| * [[Quake 4]] (2005) | | * [[Quake 4]] (2005) |
Rivi 30: |
Rivi 18: |
|
| |
|
| ==id Tech 5== | | ==id Tech 5== |
| Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
| |
| * [[Rage]] (2010)
| |
| * [[Wolfenstein: New Order]] (2014)
| |
| * [[The Evil Within]] (2014)
| |
| * [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015)
| |
|
| |
| ==id Tech 6== | | ==id Tech 6== |
| Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.
| |
|
| |
| * [[Doom (2016)|Doom]] (2016)
| |
| * [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
| |
| * [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)
| |
|
| |
| ==id Tech 7== | | ==id Tech 7== |
| Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia.
| |
| * [[Doom Eternal]] (2020)
| |
|
| |
| {{Pelinteko}} | | {{Pelinteko}} |