Muokataan sivua Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Kaksiulotteinen peli - Mari0, joka on teteutettu Löve 2D-pelimoottorilla.]] | |||
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan! | Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan! | ||
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ||
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Isometrinen peli - Unknown Horizons]] | |||
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä. | |||
Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | ||
* Suunnittelu | * Suunnittelu | ||
* Ohjelmointikielen opettelu | |||
* [[Portaali:Ohjelmistokehitys|Ohjelmointiympäristö]]: Ohjelmia mm: [[Eclipse]] | |||
* [[Kuvankäsittely]]: Ohjelmia mm: [[GIMP]], [[AwesomeBump]] | |||
* [[Musiikinteko Linuxilla|Ääni]] | |||
* Ohjelmointikielen opettelu | * [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]: Ohjelmia mm: [[Blender]] | ||
* [[Portaali:Ohjelmistokehitys|Ohjelmointiympäristö]]: | * [[Lokalisointi]] | ||
* [[Kuvankäsittely]] | |||
* [[Musiikinteko Linuxilla|Ääni | |||
* [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]] | |||
* [[Lokalisointi | |||
==Pelisuunnittelu== | ==Pelisuunnittelu== | ||
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää. | Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää. | ||
==Ohjelmointikielen valinta== | ==Ohjelmointikielen valinta== | ||
===Python ja Lua=== | ===Python ja Lua=== | ||
[[Python]] ja [[Lua]] ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä | [[Python]] ja [[Lua]] ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä Word of Warcraft käyttää lisäosissaan Luaa skriptauskielenä. Luaa voi käyttää esimerkiksi peleissä, joissa tarvitaan automatisointia. Esimerkiksi [[Löve]]-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-skripti kieltä käyttäen. | ||
===Java=== | ===Java=== | ||
[[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen | [[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen pelimoottori.]] | ||
[[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston | [[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston Mooc-verkkokurssilla tai Youtubesta löytyvillä opetusvideoilla. | ||
===C++=== | ===C++=== | ||
[[C++]], [[SDL]]:n ja [[ | [[C++]], [[SDL]]:n ja [[openGL]]:n opiskelusta löytyy Youtubesta todella hyviä opetusvideoita. Videoita voi hakea hakusanalla <tt>C++, SDL and openGL</tt> tai käydä <tt>thecplusplusguy</tt> nimisen henkilön kanavalla. | ||
===Pascal=== | ===Pascal=== | ||
Rivi 46: | Rivi 34: | ||
===Mono=== | ===Mono=== | ||
[[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux | [[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux pelien toteutuksissaan. [[Richard Stallman]] ja [[Free Software Foundation]] ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb). Unity3D on vain 32-bittinen ja se voi vain käyttää 3.5gt muistia. Tähän on tulossa kuitenkin muutos, sillä Unity 3D:stä on kehitteillä Linuxille natiivi versio, josta on jo saatavana kehitysversio. | ||
==Mikä on 2D-peli?== | ==Mikä on 2D-peli?== | ||
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana | 2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu monesti sivusta tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat [[Mari0]] ja [[The Mana World]]. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. | ||
[[Kuva: | |||
===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | |||
[[Kuva:Alchera.png|250px|thumb|Mokoi Gaming Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.]] | |||
'''Mokoi Gaming Alchera''' | |||
[[Mokoi Gaming Alchera]] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] | |||
'''GameEditor''' | |||
[[GameEditor]] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. [http://game-editor.com] | |||
'''o.h.r.RPG.c.e''' | |||
[[o.h.r.RPG.c.e]] on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [http://rpg.hamsterrepublic.com/ohrrpgce/Main_Page] | |||
===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
'''Löve''' | |||
[[Löve]] on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan [[Lua]]-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [http://www.youtube.com/watch?v=rXwtO4uSosc]. Lövella ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Mari0]] ja [http://store.steampowered.com/app/323850 Move or Die]. | |||
'''FIFE''' | |||
* [[ | |||
* [[Fife]] on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Python-kielen avulla. [http://www.fifengine.de/] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Unknown Horizons]]. | |||
==Mikä on 3D-peli?== | ==Mikä on 3D-peli?== | ||
[[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb| | [[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb|Kolmiulotteinen peli.]] | ||
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena. | 3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena. | ||
Rivi 82: | Rivi 71: | ||
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin kaksi- ja kolmiulotteisten pelien suunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma. | * [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin kaksi- ja kolmiulotteisten pelien suunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma. | ||
==== | ====Kaupalliset ohjelmistot==== | ||
* [[ | * [[Axis Game Factory]] on Axis Game Factory LLC:n ammattitason luomis- ja karttamuokkain Unity 3D:lle. | ||
* [[Unity3D]] on Unity Technologin kehittämä suljetun lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain. | |||
* [[ | * [[CryEngine]] on saksalaisen Crytekin julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]] [http://store.steampowered.com/app/220980/] -jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan. | ||
* [[ | |||
===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
* [[Crystal Space]] | * [[Crystal Space]] | ||
* [[Irrlicht Engine]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla. | * [[Irrlicht Engine]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla. | ||
* [[jMonkeyEngine]] on Javalla ja OpenGL:llä toteutettu avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori | * [[jMonkeyEngine]] on Javalla ja OpenGL:llä toteutettu avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori. | ||
* [[Lightfeather 3D]] | * [[Lightfeather 3D]] | ||
* [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja | * [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla. | ||
* [[Panda3D]] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan C++ ja Python-kielen avulla. | * [[Panda3D]] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan C++ ja Python-kielen avulla. | ||
==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== | ==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== | ||
* [[Spring]] on 3D-fysiikkamoottori. | * [[Spring]] on 3D-fysiikkamoottori. | ||
* [[Open Dynamics Engine]] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto. | * [[Open Dynamics Engine]] [http://ode.org/] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto. | ||
* [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä. | * [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä. | ||
* [[Bullet]] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä. | * [[Bullet]] [http://bulletphysics.org/wordpress/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä. | ||
* [[Newton Game Dynamics]] [http://newtondynamics.com/forum/newton.php] on fysiikkamoottori. | * [[Newton Game Dynamics]] [http://newtondynamics.com/forum/newton.php] on fysiikkamoottori. | ||
* [[ | * [[assimp]] [http://assimp.sourceforge.net] open asset import library | ||
* [[SwinGame]] on pääasissa .Net-ohjelmistoille, Delphille ja FreePascalille kehitetty 2D-pelien tekemiseen tarkoitettu ohjelmakirjasto. | * [[SwinGame]] on pääasissa .Net-ohjelmistoille, Delphille ja FreePascalille kehitetty 2D-pelien tekemiseen tarkoitettu ohjelmakirjasto. | ||
* [http://sol.gfxile.net/soloud/index.html SoLoud] on | * [http://sol.gfxile.net/soloud/index.html SoLoud] on helppo käyttöinen, ilmainen ja siirrettävä c/c++ äänimoottori ja kirjasto peleille. | ||
===Java pelikirjastot=== | ===Java pelikirjastot=== | ||
* [https://www.lwjgl.org/ LWJGL] 3 on kevyt [[Java]] pelikirjasto, joka tukee [[OpenGL]], [[OpenCL]] ja [[OpenAL]] kirjastoja. | * [https://www.lwjgl.org/ LWJGL] 3 on kevyt [[Java]] pelikirjasto, joka tukee [[OpenGL]], [[OpenCL]] ja [[OpenAL]] kirjastoja. | ||
* [http://legacy.lwjgl.org/ LWJGL] 2 on kevyt [[Java]] pelikirjasto, joka tukee [[OpenGL]], [[OpenCL]] ja [[OpenAL]] kirjastoja. | * [http://legacy.lwjgl.org/ LWJGL] 2 on kevyt [[Java]] pelikirjasto, joka tukee [[OpenGL]], [[OpenCL]] ja [[OpenAL]] kirjastoja. | ||
* [http://slick.ninjacave.com/slick-util/ Slick-Util] on pieni | * [http://slick.ninjacave.com/slick-util/ Slick-Util] on pieni kirjasto, jolla voi ladata erilaisia kuva-, ääni- ja fonttimuotoiluja LWJGL-kirjaston käyttöön. | ||
== | ==Moduulit== | ||
* [[pyGame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. | * [[pyGame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. | ||
==Suomenkielistä kirjallisuutta== | ==Suomenkielistä kirjallisuutta== | ||
* | * Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, ''BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)'' | ||
* | * Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, ''Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)'' | ||
==Englanninkielistä kirjallisuutta== | ==Englanninkielistä kirjallisuutta== | ||
* Flint Dille and John Zuur Platten | * Jesse Schell - The Art of Game Design: A book of lenses | ||
* | * Adam Lake - Game Programming Gems 8 | ||
* Flint Dille and John Zuur Platten - The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design ''(ISBN: 1-58065-066-X)'' | |||
* Patrick O'Luanaigh | * Marc Saltzman - Game Design Secrets of the Sages ''(ISBN: 1-56686-904-8)'' | ||
* Patrick O'Luanaigh - Game Design Complete ''(ISBN: 1-933097-00-0)'' | |||
* Arnie Katz and Laurie Yates - Inside Electronic Game Design ''(ISBN: 1-55958-669-9)'' | |||
* [http://www.pixelprospector.com/indie-resources/#inspiration-and-game-development PixelProspector’s Indie Resources] A nifty collection of resources for Indie Game Developers | * [http://www.pixelprospector.com/indie-resources/#inspiration-and-game-development PixelProspector’s Indie Resources] A nifty collection of resources for Indie Game Developers | ||
== Katso myös == | == Katso myös == | ||
Rivi 167: | Rivi 132: | ||
Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä. Lopussa näkyvä Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit on oivallinen listaus, jonka avulla pääset kätevästi tutustumaan wikin tarjoamaan tietoon. | Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä. Lopussa näkyvä Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit on oivallinen listaus, jonka avulla pääset kätevästi tutustumaan wikin tarjoamaan tietoon. | ||
{{Pelinteko}} | {{Malline:Pelinteko}} | ||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Portaalit]] | [[Luokka: Portaalit]] |