Muokataan sivua Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Kaksiulotteinen peli - Mari0, joka on teteutettu Löve 2D-pelimoottorilla.]] | |||
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan! | Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan! | ||
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ||
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Isometrinen peli - Unknown Horizons]] | |||
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä. | |||
Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | ||
Rivi 8: | Rivi 10: | ||
Erilaisia ohjelmia mitä voidaan tarvita pelinteossa. | Erilaisia ohjelmia mitä voidaan tarvita pelinteossa. | ||
* Suunnittelu | * Suunnittelu | ||
* Ohjelmointikielen opettelu | |||
* [[Portaali:Ohjelmistokehitys|Ohjelmointiympäristö]] ohjelmia mm: [[NetBeans]], [[Eclipse]], [[jMonkeyEngine]] | |||
* [[Kuvankäsittely]]ohjelmia, mm. [[GIMP]], [[AwesomeBump]] | |||
* Ohjelmointikielen opettelu | |||
* [[Portaali:Ohjelmistokehitys|Ohjelmointiympäristö]]: [[NetBeans | |||
* [[Kuvankäsittely]]ohjelmia, mm. [[GIMP]], [[AwesomeBump | |||
* Pikselinkäsittelyohjelmia, mm. [[Aseprite]] | * Pikselinkäsittelyohjelmia, mm. [[Aseprite]] | ||
* [[Musiikinteko Linuxilla|Ääni | * [[Musiikinteko Linuxilla|Ääni]] | ||
* [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]ohjelmia. mm. [[Blender]], [[MakeHuman | * [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]ohjelmia. mm. [[Blender]], [[MakeHuman]] | ||
* [[Lokalisointi | * [[Lokalisointi]] | ||
==Pelisuunnittelu== | ==Pelisuunnittelu== | ||
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää. | Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää. | ||
==Ohjelmointikielen valinta== | ==Ohjelmointikielen valinta== | ||
Rivi 36: | Rivi 26: | ||
===Java=== | ===Java=== | ||
[[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen | [[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen pelimoottori.]] | ||
[[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston MOOC-verkkokurssilla [http://mooc.fi] tai Youtubesta löytyvillä opetusvideoilla. | [[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston MOOC-verkkokurssilla [http://mooc.fi] tai Youtubesta löytyvillä opetusvideoilla. | ||
Rivi 46: | Rivi 36: | ||
===Mono=== | ===Mono=== | ||
[[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux-pelien toteutuksissaan. [[Richard Stallman]] ja [[Free Software Foundation]] ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb). | [[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux-pelien toteutuksissaan. [[Richard Stallman]] ja [[Free Software Foundation]] ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb). Unity3D on vain 32-bittinen ja se voi vain käyttää 3.5gt muistia. Tähän on tulossa kuitenkin muutos, sillä Unity 3D:stä on kehitteillä Linuxille natiivi versio, josta on jo saatavana kehitysversio. | ||
==Mikä on 2D-peli?== | ==Mikä on 2D-peli?== | ||
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia. | 2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia. | ||
===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ||
* [[ | [[Kuva:Alchera.png|250px|thumb|Mokoi Gaming Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.]] | ||
* [[Corona]] on avoimen lähdekoodin [[Lua]]-pohjainen 2D-pelimoottori. | |||
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori. | * [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori. | ||
* [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. | * [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. | ||
* [[GameEditor]] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. | * [[GameEditor]] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. | ||
* [[o.h.r.RPG.c.e]] on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. | * [[o.h.r.RPG.c.e]] on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. | ||
===Karttamuokkaimia=== | |||
* [[Tiled]] on 2D-karttamuokkain, jolla voi luoda ortogonaalisia, isometrisiä ja kuusikulmaisia laatoista koostuvia 2D-karttoja peleihin. | |||
===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
'''Löve''' | |||
[[Löve]] on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan [[Lua]]-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [http://www.youtube.com/watch?v=rXwtO4uSosc]. Lövella ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Mari0]] ja [http://store.steampowered.com/app/323850 Move or Die]. | |||
'''FIFE''' | |||
* [[Fife]] on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Python-kielen avulla. Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Unknown Horizons]]. | |||
* [[ | |||
==Mikä on 3D-peli?== | ==Mikä on 3D-peli?== | ||
[[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb| | [[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb|Kolmiulotteinen peli.]] | ||
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena. | 3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena. | ||
Rivi 83: | Rivi 72: | ||
====Mallinnus==== | ====Mallinnus==== | ||
* [[MakeHuman]] on erittäin helppokäyttöinen 3D-mallinnusohjelma, jolla voi mallintaa ja animoida hahmoja. | |||
* [[Neobarok]] on 3D-mallinnus- ja veistosovellus. | |||
* [[Blender]] on monipuolinen 3D-mallinnusohjelma, josta löytyy myös animointimahdollisuus. | * [[Blender]] on monipuolinen 3D-mallinnusohjelma, josta löytyy myös animointimahdollisuus. | ||
* [[ngPlant]] on 3D-mallinnusohjelma, jolla voi mallintaa esimerkiksi kasveja ja puita. | * [[ngPlant]] on 3D-mallinnusohjelma, jolla voi mallintaa esimerkiksi kasveja ja puita. | ||
* [[Arbaro]] on Javalla ohjelmoitu avoimen lähdekoodin kasvien ja puiden 3D-mallinnusohjelmisto. | * [[Arbaro]] on Javalla ohjelmoitu avoimen lähdekoodin kasvien ja puiden 3D-mallinnusohjelmisto. | ||
Lisää mallinnusohjelmia löydät CAD-ohjelmia esittelevästä [[CAD-ohjelmat|artikkelista]] ja [[:Luokka:3D-mallinnusohjelmat|3D-mallinnusohjelmat luokasta]]. | Lisää mallinnusohjelmia löydät CAD-ohjelmia esittelevästä [[CAD-ohjelmat|artikkelista]] ja [[:Luokka:3D-mallinnusohjelmat|3D-mallinnusohjelmat luokasta]]. | ||
==== | ====Grafiikka==== | ||
* [[ | * [[GIMP]] on yleisimmin Linuxissa käytetty kuvankäsittelyohjelma. | ||
* [[Aseprite]] on avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. | |||
* [[ | |||
* [[AwesomeBump]] on tekstuurikartoitus muokkain. | * [[AwesomeBump]] on tekstuurikartoitus muokkain. | ||
Lisää ohjelmia löydät kuvankäsittely [[:Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat|luokasta]]. | Lisää ohjelmia löydät kuvankäsittely [[:Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat|luokasta]]. | ||
====Kaupalliset ohjelmistot==== | |||
* [[Axis Game Factory]] on Axis Game Factory LLC:n ammattitason luomis- ja karttamuokkain Unity 3D:lle. | |||
* [[CryEngine]] on saksalaisen Crytekin julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]] [http://store.steampowered.com/app/220980/] -jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan. | |||
* [[Unity3D]] on Unity Technologin kehittämä osittain avoimen lähdekoodin ammattitason pelimoottori ja muokkain. | |||
* [[Unreal Engine]] on osittain avoimen lähdekoodin pelimoottori ja muokkain | |||
===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
Rivi 111: | Rivi 100: | ||
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori. | * [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori. | ||
* [[Banshee 3D]] on 3D-pelimoottori ja muokkain. Ohjelma on vielä kehityksen alla. | * [[Banshee 3D]] on 3D-pelimoottori ja muokkain. Ohjelma on vielä kehityksen alla. | ||
==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== | ==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== | ||
Rivi 167: | Rivi 149: | ||
Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä. Lopussa näkyvä Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit on oivallinen listaus, jonka avulla pääset kätevästi tutustumaan wikin tarjoamaan tietoon. | Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä. Lopussa näkyvä Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit on oivallinen listaus, jonka avulla pääset kätevästi tutustumaan wikin tarjoamaan tietoon. | ||
{{Pelinteko}} | {{Malline:Pelinteko}} | ||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Portaalit]] | [[Luokka: Portaalit]] |