Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi” versioiden välillä
p (Portaaliksi) |
(ei mitään eroa)
|
Versio 2. joulukuuta 2012 kello 23.42
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta Pelit kehitysvaiheessa. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisöstä SourceForge.net, jonka kotisivulta löytyy monenlaisia projekteja.
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
Työkaluja
Pelikehitystyökaluja
- Syntensity on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
- GameEditor on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.
- Mokoi Gaminin Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu, joka sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.
- o.h.r.RPG.c.e on NES/SNES tyylinen 2D-roolipelimoottori ja pelikehitystyökalu.
Pelisuunnittelu
- Platinum Arts Sandbox Game Maker on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
2D Pelimoottorit
- FIFE [1] on joustava pelimoottori, joka tukee erilaisia isometrisesti kuvattuja 2D-pelejä. Se on kirjoitettu C++ ja Python kielellä.
3D Pelimoottorit
- OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
- Crystal Space
- Irrlicht Engine on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
- Lightfeather 3D
Fysiikkamoottorit ja kirjastot
- Spring on 3D-fysiikkamoottori.
- Open Dynamics Engine [2] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto.
- Chipmunk Physics [3] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
- Bullet [4] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
- Newton Game Dynamics [5] on fysiikkamoottori.
Kehitysympäristöt
- Code::Blocks on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää wxWidgetsiä.
- Pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
Suomenkielistä kirjallisuutta
- Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
- Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
Katso myös
- Pelit kehitysvaiheessa -luokka
- Pelikehitys-luokka
- Pelimoottorit-luokka
- SDL on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin.
- Mallinnus
Aiheesta muualla
- Pelitieto.net - Pelien peruskurssi
- Avoin ohjelmistokehitys - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
- sourceforge.net joka on maailman suurin avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.