|
|
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä) |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| {{ Ohjelma | nimi=Qjackctl | kuva=[[Kuva:qjackctl.png|240px]] | kuvateksti= | lisenssi=[[GPL|GPLv2+]] | käyttöliittymä=[[QT]] | kotisivu=[http://qjackctl.sourceforge.net http://qjackctl.sourceforge.net]}}
| | #OHJAUS [[JACK Audio Connection Kit]] |
| Qjackctl on [[Qt]]-pohjainen ohjelma [[Jack_Audio_Connection_Kit|Jack]]-äänipalvelimen hallintaan.
| |
| Se tarjoaa yksinkertaisen graafisen käyttöliittymän Jackin asetuksille. Mikäli Jack ei ole tuttu, kannattaa tämän artikkelin ymmärtämiseksi lukea ensin [[Jack|Jackista]].
| |
| | |
| ==Asennus==
| |
| {{asenna|Qjackctl|qjackctl}} QJackCtl:stä on olemassa vain yksi versio, joka osaa toimia sekä Jackin ykkös- että kakkosversion kanssa. D-Bus -rajapintaa koskevat asetukset eivät toimi ollenkaan ykkösversion kanssa.
| |
| | |
| ==Käynnistys==
| |
| Moderneissa Linux-jakeluissa QJackCtl katkaisee [[Pulseaudio|Pulseaudion]] toiminnan välittömästi käynnistyttyään. Tämä tarkoittaa, ettei normaaleista ohjelmista kuulu ääntä enää lainkaan. Ääni palautuu, kun QJackCtl suljetaan. QJackCtl:n käynnistäminen ei kuitenkaan vielä käynnistä Jackia, vaan sitä varten on klikattava ''Start''-painiketta. Tämän jälkeen Jack käynnistyy, mikäli asetukset ovat kohdallaan. Mahdolliset käynnistyessä ilmenevät virheet löytyvät ''Messages''-ikkunasta. ''Status''-painikkeesta voi tarkastella käynnissä olevan äänipalvelimen tietoja, kuten näytteenottotaajuutta tai <tt>xrunien</tt> määrää.
| |
| | |
| ==Jackin asetukset==
| |
| <div class="floatright">[[Tiedosto:QJackCtl Asetukset.png | Jackin asetukset | 450px | right]] <br /> ''Jackin asetukset. Tärkeimmät on kehystetty.''</div>
| |
| | |
| QJackCtl:ssä Jackin asetukset tehdään ''Options''-ikkunassa.
| |
| | |
| Äänikortin ajuri valitaan oikean laidan ''Driver'' -valikosta. Vaihtoehtoja Linux-käyttäjälle ei ole kuin kaksi, eli <tt>alsa</tt> ja <tt>firewire</tt>. Firewire-ajuri on oikealta nimeltään [[FFADO]] ja sitä käytetään firewire-äänikorttien kanssa. Kaikkien muiden äänikorttien kanssa käytetään [[Alsa]]-ajuria.
| |
| | |
| Oikeanpuolimmaisesta sarakkeesta säädetään äänikorttiin liittyviä asetuksia. Tärkein on ylinnä oleva ''Interface'', joka valitsee mitä äänikorttia käytetään. Laitteet on nimetty aitoon Unix-tyyliin, ja helpoin keino onkin koettaa vuorotellen kaikkia vaihtoehtoja, kunnes oikea laite löytyy. Varsinkin alsaa käytettäessä on syytä olla tarkkana, sillä valittavien laitteiden listassa näkyvät äänikorttien lisäksi myös esimerkiksi usb-midi-koskettimistot.
| |
| | |
| '''Huom!''' Äänikortti valitaan klikkaamalla oikeanpuolimmaista pikkunuolta, ei siis isoa pudotusvalikkoa heti ''Interface''-tekstin vierellä.
| |
| | |
| === Useamman äänikortin järjestelmä ===
| |
| Jos järjestelmään on asennettuna useampia äänikortteja, voi Jackin kanssa tulla ongelmia, sillä QJackCtl ilmoittaa käytettävän äänikortin Jackille indeksinumeroilla. Esimerkiksi ''hw:1'' voi olla koneeseen liitetty ulkoinen USB-äänikortti. Indeksit kuitenkin annetaan laitteille sitä mukaa kun ne kytketään kiinni koneeseen, joten seuraavalla käynnistyskerralla äänikortti voi saada eri indeksinumeron, esimerkiksi hw:2 -indeksin. Tällöin Jack, etsiessään turhaan korttia hw:1-indeksillä, kieltäytyy käynnistymästä, ja asetuksia on pakko muuttaa.
| |
| | |
| Ongelmasta pääsee eroon kirjoittamalla Interface-kenttään kortin kutsumanimen indeksinumeron sijaan. Kutsumanimen saa selville komennolla
| |
| cat /proc/asound/cards
| |
| Komennon tulosteessa jokainen kortti kuvataan tähän tapaan:
| |
| 0 [Intel ]: HDA-Intel - HDA Intel
| |
| HDA Intel at 0xfc020000 irq 47
| |
| Kortin kutsumanimi on heti indeksinumeron jälkeen. Tässä tapauksessa kyse on ensimmäisestä kortista, eli kortista numero 0, ja sen kutsumanimi on Intel. Kun siis ''Interface''-kenttään kirjoittaa ''hw:Intel'', Jack käyttää joka kerta Intel-nimistä korttia.
| |
| | |
| === Harvinaisempia asetuksia ===
| |
| | |
| Joissain tapauksissa voi olla tarpeen myös vaihtaa ''Duplex''-asetuksen tilalle ''Capture Only'' tai ''Playback Only''. Tämä säätö vaikuttaa siihen, yrittääkö Jack toimia duplex-modessa, eli sekä nauhoittaa sisääntulevaa ääntä että soittaa ulosmenevää ääntä samaan aikaan, vai tekeekö se vain jompaakumpaa. Lisäksi on säätö, jolla jackin käsittelemään äänisignaaliin voi lisätä [[wikipedia:en:Dither#Digital_audio|Dither-kohinaa]].
| |
| | |
| Näiden alapuolelta löytyvät tarkemmat valinnat, ''Input device'' ja ''Output device'', joilla voi halutessaan säätää sisääntulevalle ja ulosmenevälle signaalille eri äänikortit. Lisäksi voi rajoittaa listattujen kanavien määrää ''Input Channels'' ja ''Output Channels'' -valinnoilla.
| |
| | |
| Viimeisenä on vielä mahdollisuus lisätä sisään ja ulos menevään ääneen latenssia. Alakulmassa näkyy kokonaislatenssi, joka pienimmillään on muutamia millisekunteja, ja suurimmillaan joitain kymmeniä tai jopa satoja millisekunteja. Latenssi vaihtuu kaikkien asetusikkunassa tehtävien säätöjen mukaan, ja tästä puhutaankin tarkemmin seuraavaksi.
| |
| | |
| === Latenssi kohdalleen ===
| |
| | |
| Latenssi on heti äänikortin valinnan jälkeen tärkein yksittäinen asia, jota Jackin asetuksilla säädetään. Suomeksi latenssi tarkoittaa viivettä, eli aikaa, joka äänisignaalilla kuluu koneen läpi kulkiessa.
| |
| | |
| Ammattimaisessa käytössä hyvänä voi pitää alle kymmenen millisekunnin latenssia, koska tällöin onnistuu softainstrumenttien soittaminen ilman viiveitä, sekä monitoroitavan signaalin reaaliaikainen efektointi. Toisaalta taas usean raidan yhtäaikainen nauhoittaminen voi aiheuttaa xruneja, jolloin latenssia kannattaa nostaa. Useamman kymmenen millisekunnin latenssi tekee reaaliaikaisesta soittamisesta jo lähes mahdotonta, mutta esimerkiksi miksatessa tai editoidessa se ei juuri haittaa.
| |
| | |
| Latenssin säätämisessä kaikista tärkein asetus on ''Frames/Period'', jolla säädetään puskurin kokoa, eli sitä, minkä mittaisia audiopaloja Jack prosessoi. Mitä pienempi ''Frames/Period'' -arvo, sitä alhaisempi latenssi. Alhaisen latenssin saavuttamisessa erittäin merkittävä tekijä on hyvä [[äänikortti]]: Jack pystyy korkeintaan niin nopeaan operointiin kuin mitä äänikortti antaa myöten. Mikäli käytössä tulee xruneja, on Frames/Period-arvoa syytä nostaa suuremmaksi. Frames/Period -arvoa voi muuttaa käynnistämättä Jackia uudelleen, mutta QJackCtl ei tarjoa tähän mahdollisuutta. Ainakin Ardourista käsin puskurin kokoa on mahdollista säätää lennossa, ja hommaan löytyy myös komentorivityökalu ''jack_bufsize''.
| |
| | |
| ''Periods/Buffer''-säätö on myös syytä muistaa, mikäli xruneja ilmenee. Yleensä oletusasetus 2 on hyvä, mutta USB- ja Firewire-äänikorttien kanssa suositellaan sen nostamista kolmeen (Firewire-korteissa asetus onkin oletuksena 3). Muidenkin äänikorttien kanssa arvon muuttaminen voi joskus auttaa. Jackin käyttöohjeissa mainitaan esimerkkinä Yamahan YMF-sirua käyttävät kortit.
| |
| | |
| === Realtime ===
| |
| | |
| Asetusikkunan vasemmassa yläkulmassa on yksinkertainen asetusruutu: realtime. Tämä laitetaan päälle aina kun käytössä on [[realtime-ydin]], ja järjestelmän realtime-asetukset ovat kunnossa.
| |
| | |
| ==Midi-liitännät==
| |
| <div class="floatright" style="width:400px">[[Tiedosto:Jack midi.png | 400px]]<br /> [[Yoshimi]] on hyvä esimerkki ohjelmasta, joka tarjoaa oletuksena vain Jack midi -liitännän.</div>
| |
| | |
| Nimestään huolimatta QJackCtl:n kautta voi kontrolloida myös Alsa midiä. Alsa midi on Jackia vanhempi midistandardi, jota edelleen käytetään monissa ääniohjelmissa. Tietokoneeseen kytkettävät ulkoiset midilaitteet näkyvät etupäässä alsa-liitäntöinä, koska suurin osa midiajureista on rakennettu osaksi Alsaa.
| |
| | |
| ''Connections''-ikkunan ''Alsa''-välilehdelle ilmestyvät kaikki vanhaa Alsan midirajapintaa käyttävät liitännät. ''Jack''-välilehdelle taas ilmestyvät uutta Jack-midiä käyttävien ohjelmien liitännät. Joskus on tarpeen ''sillata'' liitäntöjä, eli peilata vanhaa Alsa midiä käyttävät liitännät uusiksi Jack Midi -porteiksi, tai toisinpäin.
| |
| | |
| [[#Jackin asetukset | Asetusikkunan]] vasemman alakulman ''Midi driver'' -valikosta säädetään Alsa midi -yhteensopivuus käyttöön. <tt>none</tt> tarkoittaa, että portit eivät ilmesty näkyviin, <tt>raw</tt> tarkoittaa, että tietokoneeseen kytketyt laitteet näkyvät, mutta muu ei, ja <tt>seq</tt> tarkoittaa, että sekä tietokoneeseen kytketyt laitteet että kaikki ohjelmat näkyvät Midi-välilehdellä.
| |
| | |
| Midi-signaalin siltauksen voi toteuttaa myös muulla tavoin. Yksi suosittu menetelmä on käyttää [[a2jmidid]]-apuohjelmaa, joka ajetaan komentoriviltä käsin. <tt>a2jmidid</tt> ei asennu järjestelmään Jackin mukana, vaan on kokonaan erillinen ohjelmansa.
| |
| | |
| == Patchbay==
| |
| Patchbay on mainio tapa automatisoida toistuvien kytkentöjen tekeminen. Sen avulla voi luoda kytkennät, jotka QJackCtl tekee automaattisesti aina kun niitä vastaavat inputit ja outputit ilmestyvät näkyviin.
| |
| | |
| [[Tiedosto:Screenshot-Patchbay_-_JACK_Audio_Connection_Kit.png | Esimerkki patchbaysta, jossa paljon sekä midi- että audiokytkentöjä | 440px | right]]
| |
| | |
| Tee aluksi kaikki tarvittavat kytkennät niin että ääni kuuluu. Klikkaa sitten QJackCtl:n pääikkunassa Patchbay-nappia. Eteen aukeaa periaatteessa melko paljon Connections-ikkunaa muistuttava ruutu, mutta älä anna sen hämätä: Tähän ruutuun luodaan kytkentäkaavio, jonka kytkennät QJackCtl sitten tekee automaattisesti puolestasi, kun asianmukaiset inputit ja outputit ilmestyvät näkyviin.
| |
| | |
| Oikealla puolella olevaan sarakkeeseen luodaan output socketit. Klikkaa "Add" ja eteen aukeaa uusi ikkuna.
| |
| Ylimpänä on socketin nimi. Tähän voi laittaa mitä vain, mikä kuvaa sockettia. Client-kohtaan valitaan haluttu client eli ohjelma. Sen jälkeen seuraavasta valikosta valitaan haluttu ulostulo ja klikataan ''Add Plug''. Stereoäänen tapauksessa on syytä lisätä vielä toinenkin plugi, jonka jälkeen klikataan OK. Sama toistetaan toisessa sarakkeessa.
| |
| | |
| Samalla lailla luodaan myös midi-kytkentä – hieman hämäävästi samoihin sarakkeisiin. Isompien setuppien kanssa kannattaa olla tarkkana, ja luoda vaikkapa tyhjät Socketit, joille antaa nimet "Audio" ja "Midi". Oheisessa kuvassa on tehty juuri näin. Tämän jälkeen toimitaan samoin kuin Connections -ikkunassa: valitaan haluttu output ja input, ja klikataan "Connect" -nappulaa. Vaihtoehtoisesti voit vetää hiirellä piuhan inputista toiseen – kuten Connections -ikkunassakin.
| |
| | |
| Nyt Patchbay on valmis. Se kannattaa tallentaa yläreunan save-nappulalla johonkin järkevään kansioon. Mikäli patchbay-määritelmiä alkaa kertymään, niille voi olla järkevää tehdä kokonaan oma kansionsa. Tiedostolle kannattaa antaa järkevä nimi, koska se ilmestyy näkyviin myös preset-valikkoon. Viimeiseksi klikataan Activate-nappi pohjaan, ja kaiken pitäisi olla valmista!
| |
| | |
| Patchbay myös osaa tunnistaa automaattisesti sellaiset liitännät, joiden perässä on vaihtuva numero. Tästä on hyötyä esimerkiksi [[Portaudio | Portaudiota]] käyttävien ohjelmien kanssa, sillä oletuksena niiden luomat liitännät ovat joka käynnistyskerralla hieman eri nimisiä. [[#Jackin asetukset | Asetuksista]] voi ''Options''-välilehdeltä ottaa käyttöön ''Patchbay Persistense''-toiminnon, joka lataa määritellyn patchbayn automaattisesti aina käynnistyksen yhteydessä.
| |
| | |
| ==Katso myös==
| |
| *[[Jack_Audio_Connection_Kit|JACK]]
| |
| *[[Digitaalinen äänitystyöasema]]
| |
| *[https://help.ubuntu.com/community/HowToJACKConfiguration Ohjeet Jackin käyttöön Ubuntussa (englanniksi)]
| |
| *[http://jackaudio.org/ Jackin kotisivut, joilla paljon hyödyllistä tietoa Jackista. (englanniksi)]
| |
| | |
| | |
| ----
| |
| [[Luokka:Qt-ohjelmat]]
| |
| [[Luokka:Musiikinteko]]
| |
| {{Malline:Musiikinteko}}
| |