Ero sivun ”Doom” versioiden välillä
p (lähdekoodi) |
|||
(4 välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä) | |||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | | kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | ||
| | | lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM] | ||
}} | }} | ||
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | [[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | ||
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | '''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | ||
==Tarina== | ==Tarina== | ||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan. | Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan. | ||
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. | Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. |
Nykyinen versio 8. joulukuuta 2020 kello 07.51
Doom | |
---|---|
Doomin shareware-versio | |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.idsoftware.com |
Lähdekoodi | github.com/id-Software/DOOM |
Doom on id Softwaren joulukuussa 1993 julkaisema FPS-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu GPL-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.
Tarina[muokkaa]
Doomin tarinassa yhdistyvät kauhu- ja scifi-elementit. Pelaaja on nimetön sotilas, joka lähetetään kommandoryhmän mukana Phobokseen, Marsin kuuhun, selvittämään vikaan mennyttä teleportaatiokoetta. Teleporttien kautta on saapunut lauma hirviöitä suoraan helvetistä, jotka ovat valloittaneet tukikohdan ja tappaneet kaikki ihmiset. Peli alkaa, kun käy ilmi, että myös koko kommandoryhmä on tapettu tai muutettu zombeiksi. Pelaaja on ainoa eloonjäänyt. Tehtävänä on kulkea eteenpäin ja tappaa kaikki vastaantulevat viholliset.
Asennus[muokkaa]
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. Chocolate Doom on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja GZDoom tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa Steamista tai GOGista, vaikkakin pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.
Doomin kenttiä voi muokata yadex-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida deutex-muokkaimella.
Katso myös[muokkaa]
Peliporttaukset[muokkaa]
- Chocolate Doom on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
- Freedoom-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
- Vavoom on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
- PrBoom+ perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
- GZDoom on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
- WolfenDoom: Blade of Agony on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
- LZDoom
- ZDoom peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.