Ero sivun ”X.Orgin asetukset” versioiden välillä
p (vaihdetaanpa yhteistyöartikkeli) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 103: | Rivi 103: | ||
InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" #Käytettävä näppis (CoreKeyboard) | InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" #Käytettävä näppis (CoreKeyboard) | ||
EndSection | EndSection | ||
== Kaksi näyttöä == | |||
Kahta (tai useampaa) näyttöä voidaan käyttää X:n kanssa muutamalla eri tavalla. nVidian korteilla voidaan käyttää nVidian omaa [[TwinView]]-teknologiaa. Muissa tapauksissa, esimerkiksi käytettäessä useampaa erillistä näytönohjainta, voidaan käyttää [[Xinerama|Xineramaa]]. | |||
[[Luokka:Ohjeet]] | [[Luokka:Ohjeet]] | ||
[[Luokka:Työpöytä]] | [[Luokka:Työpöytä]] |
Versio 25. helmikuuta 2006 kello 13.17
Lähes jokaiselle Linux-käyttäjälle tulee joskus eteen tilanne, jossa X:n asetukset eivät ole kunnossa ja graafinen ympäristö ei toimi.
X.org:in asetustiedosto sijaitsee lähes aina polussa /etc/X11/xorg.conf
xorgconfig
Helpohko keino kaikkien perusasetusten tekemiseen on X.orgin mukana tuleva xorgconfig-ohjelma, joka kyselee tiedot mm. hiirestä, näppäimistöstä ja näytöstä ja luo niiden tietojen pohjalta xorg.conf-tiedoston. Ohjelman voi käynnistää konsolista komennolla xorgconfig.
xorg.conf
Rakenne
Asetustiedosto noudattaa seuraavanlaista rakennetta
Section "Osio" Option "Asetus" "Arvo" Option "Asetus" #Kommentti Foo "bar" EndSection
Tässä ohjeessa ei käydä läpi asetustiedoston kaikkia kohtia, joten tämän ohjeen perusteella ei voi kirjoittaa tyhjästä toimivaa tiedostoa. Tee siis muutokset valmiiseen tiedostoon (muista kuitenkin ottaa varmuuskopio aina ensin).
Moduulit
xorg.conf-tiedoston alussa on yleensä osio Section "Module" jossa ladataan erilaisia moduuleja komennolla Load "moduuli". Yleensä moduuleja on listattu useita, ja usein niiden merkitys on myös kerrottu kommenteilla.
Tätä osiota täytyy muuttaa yleensä silloin, kun asennetaan näytönohjaimen ajurit. Esimerkiksi NVIDIA:n näytönohjainta käytettäessä on ladattava moduuli glx mutta ei saa ladata moduulia dri.
Syöttölaitteet
Osioissa tyyppiä Section "InputDevice" määritellään syöttölaitteet, eli ainakin näppäimistö ja hiiri. Suomalaista näppäimistöä käytettäessä täytyy usein kertoa näppäimistönasettelusta omalla parametrilla. Rullahiiri vaatii myös omaa säätöä.
Esimerkki tavallisesta näppäimistöstä:
Section "InputDevice" Identifier "Keyboard1" #Kutsumanimi Driver "kbd" #Ajuri Option "AutoRepeat" "500 30" #Suomalaiset asetukset Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "fi" EndSection
Vastaavasti tavallinen kolmenappinen (kaksi nappia + rullan painamismahdollisuus) rullahiiri esitellään seuraavasti
Section "InputDevice" Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Protocol" "Auto" #Tunnistetaan protokolla automaattisesti Option "Device" "/dev/input/mice" #Hiiren laite #Rullalla vierittäminen Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection
Esitellyistä laitteista valitaan lopuksi vielä ServerLayout-osiossa käytettävät.
Näytönohjain
Osiossa Section "Device" määritellään käytettävä näytönohjain. 3d-kiihdytyksen käyttöön tarvitsee usein asentaa binääriajureita. Esimerkki kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
Section "Device" Identifier "GeForce" #Nimi (vapaavalintainen) Driver "nvidia" #Käytettävä ajuri (vaatii nvidia-nimisen kernel-moduulin) EndSection
Simppeliä, eikö?
Näyttö
Näytön asetukset ovat tärkeät, sillä väärät saattavat jopa rikkoa näyttösi! Etenkin vaaka- ja pystytahdistusarvot ovat tärkeät.
Näytön tiedot määritellään osiossa Section "Monitor". Näytölle annetaan tunniste (Identifier) sekä vaaka- ja pystytahdistusarvot (VertRefresh ja HorizSync). Oikeat tahdistusarvot löytyvät esimerkiksi näytön ohjekirjasta tai Internetistä valmistajan sivuilta.
Esimerkki Philips 107e kuvaputkinäytön esittelystä:
Section "Monitor" Identifier "Philips 107E" #Nimi HorizSync 30-70 #Pystytahdistus VertRefresh 50-160 #Vaakatahdistus EndSection
Laitteet käyttöön
Kun näytönohjain, näyttö yms. laitteet on nyt esitelty, täytyy vielä kertoa, mitä laitteita haluamme käyttää (kaikkia esiteltyjä ei tarvitse käyttää).
Ensinnäkin osiossa Section "Screen" kerrotaan käytettävä näytönohjain ja näyttö. Lisäksi määritellään resoluutiot. Myös screenille on annettava nimi, joka puolestaan annetaan myöhemmin ServerLayoutille.
Esimerkki Section "Screen" -osiosta:
Section "Screen" Identifier "Screen 1" #"Screenin" nimi Device "GeForce" #Käytettävä näytönohjain Monitor "Philips 107E" #Käytettävä näyttö DefaultDepth 24 #Oletusvärimäärä #Resoluutiot Subsection "Display" Depth 16 #16-bittiä Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" #Sallitut resoluutiot ViewPort 0 0 EndSubsection Subsection "Display" Depth 24 #24 bittiä Modes "1152x864" #Sallitut resoluutiot ViewPort 0 0 EndSubsection EndSection
Tiedoston lopussa valitaan sitten (jo edellä mainostetussa) ServerLayout-osiossa käytettävät asetukset tähän tapaan:
Section "ServerLayout" #Vaihteeksi tunniste Identifier "Simple Layout" Screen "Screen 1" #Käytettävä screeni InputDevice "Mouse1" "CorePointer" #Käytettävä hiiri (CorePointer) InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" #Käytettävä näppis (CoreKeyboard) EndSection
Kaksi näyttöä
Kahta (tai useampaa) näyttöä voidaan käyttää X:n kanssa muutamalla eri tavalla. nVidian korteilla voidaan käyttää nVidian omaa TwinView-teknologiaa. Muissa tapauksissa, esimerkiksi käytettäessä useampaa erillistä näytönohjainta, voidaan käyttää Xineramaa.