Ero sivun ”Pelikehitys” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (Ak: Muutettu ohjauksen kohdesivua: ennen Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla, nyt Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla)
Merkkaus: Ohjauksen kohde muutettu
 
(15 välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää etukäteis suunnittelua. Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja.
#ohjaus [[Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla]]
 
Yksi tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
 
==Pelikehitystyökaluja==
* [[Syntensity]] on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
* [[OGRE]] [http://www.ogre3d.org/] on joustava 3D-moottori, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
* [[Code::Blocks]] [http://www.codeblocks.org/] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää [[wikipedia:en:wxWidget|wxWidgetsiä]].
 
==Katso myös==
* [[:Luokka:Pelikehitys|Pelikehitys-luokka]]
* [[:Luokka:Pelimoottorit|Pelimoottorit-luokka]]
 
==Aiheesta muualla==
 
 
[[Luokka: Pelikehitys]]

Nykyinen versio 18. marraskuuta 2020 kello 10.23