Ero sivun ”Code::Blocks” versioiden välillä
p (asennus) |
p (Vielä yksinkertaisemmin.) |
||
(8 välissä olevaa versiota 4 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{ Ohjelma | {{Ohjelma | ||
| nimi=Code::Blocks | | nimi=Code::Blocks | ||
| kuva=[[Kuva:CodeBlocks.png|250px]] | | kuva=[[Kuva:CodeBlocks.png|250px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]]3 | ||
| käyttöliittymä=[[ | | käyttöliittymä=[[wxWidgets]] | ||
| kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org] | | kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org] | ||
}} | }} | ||
Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht ]], sekä | '''Code::Blocks''' on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht]], sekä [[wikipedia:fi:Ohjelmistokehys|ohjelmistokehys]] [[OGRE|Ogrelle]]. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
{{asenna|Code::Blocks|codeblocks}} | {{asenna|Code::Blocks|codeblocks}} | ||
==Ohjeita== | |||
Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin. | |||
* Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options. | |||
* Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Link libraries. Paina painiketta Add ja lisää SDL2 | |||
* Tallenna | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
* [[Pelikehitys]] | * [[Pelikehitys]] | ||
==Aiheesta muualla== | |||
* [http://apt.jenslody.de/ Jens' unofficial debian-repository for Code::Blocks] | |||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |
Nykyinen versio 30. tammikuuta 2016 kello 22.45
Code::Blocks | |
---|---|
Käyttöliittymä | wxWidgets |
Lisenssi | GPL3 |
Kotisivu | www.codeblocks.org |
Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on GDB-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä GCC-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. Lightfeather 3D, Crystal Space ja Irrlicht, sekä ohjelmistokehys Ogrelle.
Asennus[muokkaa]
Code::Blocks löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä codeblocks. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Ohjeita[muokkaa]
Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.
- Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options.
- Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Link libraries. Paina painiketta Add ja lisää SDL2
- Tallenna