|
|
(2 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
| | #ohjaus[[Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla]] |
| | |
| Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
| |
| | |
| Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa]]. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi [[Avoin lähdekoodi|avoimen lähdekoodin]] ohjelmistokehittäjien yhteisöstä [[wikipedia:fi:SourceForge.net|SourceForge.net]], jonka [http://sourceforge.net/ kotisivulta] löytyy monenlaisia projekteja.
| |
| | |
| Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
| |
| | |
| | |
| ==Työkaluja==
| |
| ===Pelikehitystyökaluja===
| |
| [[Tiedosto:Alchera.png|250px|thumb|Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.]]
| |
| * [[Syntensity]] on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
| |
| * [http://game-editor.com GameEditor] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.
| |
| * [http://sourceforge.net/projects/mokoi/ Mokoi Gaminin Alchera] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu, joka sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.
| |
| * [http://rpg.hamsterrepublic.com/ohrrpgce/Main_Page o.h.r.RPG.c.e] on NES/SNES tyylinen 2D-roolipelimoottori ja pelikehitystyökalu.
| |
| | |
| ===Pelisuunnittelu===
| |
| * [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
| |
| | |
| ===2D Pelimoottorit===
| |
| *[[FIFE]] [http://www.fifengine.de/] on joustava pelimoottori, joka tukee erilaisia isometrisesti kuvattuja 2D-pelejä. Se on kirjoitettu C++ ja Python kielellä.
| |
| * [https://love2d.org/ love2D] on 2D [[Lua]]-pelimoottori
| |
| | |
| ===3D Pelimoottorit===
| |
| * [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
| |
| * [[Crystal Space]]
| |
| * [[Irrlicht Engine]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
| |
| * [[Lightfeather 3D]]
| |
| * [http://www.panda3d.org/ Panda3D] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]]-kielen avulla.
| |
| | |
| ===Fysiikkamoottorit ja kirjastot===
| |
| * [[Spring]] on 3D-fysiikkamoottori.
| |
| * [[Open Dynamics Engine]] [http://ode.org/] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto.
| |
| * [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
| |
| * [[Bullet]] [http://bulletphysics.org/wordpress/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
| |
| * [[Newton Game Dynamics]] [http://newtondynamics.com/forum/newton.php] on fysiikkamoottori.
| |
| *[[assimp]] [http://assimp.sourceforge.net] open asset impot library
| |
| | |
| ===Kehitysympäristöt===
| |
| * [[Code::Blocks]] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää [[wikipedia:en:wxWidgets|wxWidgetsiä]].
| |
| * [[Pygame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
| |
| | |
| ==Suomenkielistä kirjallisuutta==
| |
| * Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
| |
| * Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
| |
| | |
| == Katso myös ==
| |
| * [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa -luokka]]
| |
| * [[:Luokka:Pelikehitys|Pelikehitys-luokka]]
| |
| * [[:Luokka:Pelimoottorit|Pelimoottorit-luokka]]
| |
| * [[SDL]] on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin.
| |
| * [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]
| |
| * [[Portaali:Ohjelmistokehitys]]
| |
| * [[Joukkorahoitus]]
| |
| | |
| ==Aiheesta muualla==
| |
| * [http://pelitieto.net/ Pelitieto.net] - Pelien peruskurssi
| |
| * [http://www.cs.helsinki.fi/u/paakki/semis08.html Avoin ohjelmistokehitys] - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
| |
| * [http://sourceforge.net sourceforge.net] joka on maailman suurin avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
| |
| | |
| [[Luokka: Pelikehitys]]
| |
| [[Luokka: Portaalit]]
| |