Ero sivun ”Blenderin pikanäppäimet” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p (osoittimen kärkeen) Merkkaukset: Mobiilimuokkaus mobiilisivusto-muokkaus |
|||
(10 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
Tämä on pikanäppäin opas [[Blender]] mallinnusohjelman käyttöön. (Päivitetty: 2022) | Tämä on pikanäppäin opas [[Blender]] mallinnusohjelman käyttöön. (Perustuu Blender 3.1.0 versioon, Päivitetty: 2022) | ||
== Perus pikanäppäimet == | == Perus pikanäppäimet == | ||
Rivi 15: | Rivi 15: | ||
== Numeronäppäimet (NumberPad) == | == Numeronäppäimet (NumberPad) == | ||
* {{Näppäin|CTRL|1}} (Back Orthographic) | * {{Näppäin|CTRL|1}} (Back Orthographic) ortografinen takanäkymä | ||
* {{Näppäin|CTRL|3}} (Left Orthographic) | * {{Näppäin|CTRL|3}} (Left Orthographic) vasen ortografinen näkymä | ||
* {{Näppäin|CTRL|7}} (Top Orthographic) näkymä päältä | |||
* {{Näppäin|HOME}} näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka. | * {{Näppäin|HOME}} näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka. | ||
Rivi 26: | Rivi 27: | ||
== Muut vinkit== | == Muut vinkit== | ||
* Laatan paksuus | * Laatan paksuus (Plane Thickness) voidaan määrittää siten, että valitsemalla laatta (Plane). Lisäämällä siihen ''Add modifier'' ja valitsemalla (Select) ''solidify''. | ||
https://docs.blender.org/manual/en/latest/modeling/modifiers/generate/solidify.html | https://docs.blender.org/manual/en/latest/modeling/modifiers/generate/solidify.html | ||
* Aloittajille erinomainen vinkki. Zoomaa haluttuun kohteeseen. Jos haluaa että hiiren rulla zoomaa hiiren osoittimen kärkeen (koskettimeen). Sen saa päälle valikosta ''Edit'' -> ''Preferences'' -> ''Navigation'' -> Kohta ''Zoom''. Josta valinta laatikko ''Zoom to Mouse Position''. | |||
[[Luokka: Ohjeet]] | [[Luokka: Ohjeet]] | ||
[[Luokka: Blender]] | [[Luokka: Blender]] |
Nykyinen versio 7. huhtikuuta 2022 kello 11.10
Tämä on pikanäppäin opas Blender mallinnusohjelman käyttöön. (Perustuu Blender 3.1.0 versioon, Päivitetty: 2022)
Perus pikanäppäimet[muokkaa]
- CTRL+S pikanäppäin tallentaa projektin.
Pikanäppäimet[muokkaa]
(Objekti tila) (Object Mode)
- S on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin.
- S+Y pikanäppäimet y skaalaa y-akselilla.
- S+X pikanäppäimet x skaalaa x-akselilla.
- ALT+D pikanäppäimet kopioivat valitun objektin.
- G pikanäppäin siirtää valittua objektia.
Numeronäppäimet (NumberPad)[muokkaa]
- CTRL+1 (Back Orthographic) ortografinen takanäkymä
- CTRL+3 (Left Orthographic) vasen ortografinen näkymä
- CTRL+7 (Top Orthographic) näkymä päältä
- HOME näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka.
Hiiren peruskäyttö[muokkaa]
- Napsauta hiiren vasemmalla painikkeella valitaksesi objektit ja kohteet työruudulta tai Scene Collection ryhmästä .
- Hiiren rullaa tai keskinäppäinta painamalla pohjassa voit liikkua työruudulla.
- Hiiren rullaa pyörittämällä voit zoomata työruudulla.
Muut vinkit[muokkaa]
- Laatan paksuus (Plane Thickness) voidaan määrittää siten, että valitsemalla laatta (Plane). Lisäämällä siihen Add modifier ja valitsemalla (Select) solidify.
https://docs.blender.org/manual/en/latest/modeling/modifiers/generate/solidify.html
- Aloittajille erinomainen vinkki. Zoomaa haluttuun kohteeseen. Jos haluaa että hiiren rulla zoomaa hiiren osoittimen kärkeen (koskettimeen). Sen saa päälle valikosta Edit -> Preferences -> Navigation -> Kohta Zoom. Josta valinta laatikko Zoom to Mouse Position.