Ero sivun ”FNA” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
FNA
 
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(3 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 17: Rivi 17:
| lisenssi      = [[Ms-PL]]
| lisenssi      = [[Ms-PL]]
| kotisivu      = [https://fna-xna.github.io/ https://fna-xna.github.io/]
| kotisivu      = [https://fna-xna.github.io/ https://fna-xna.github.io/]
| lähdekoodi    = [https://github.com/FNA-XNA/FNA /github.com/FNA-XNA/FNA]
| lähdekoodi    = [https://github.com/FNA-XNA/FNA github.com/FNA-XNA/FNA]
}}
}}


''FNA''' on avoimen lähdekoodin uudelleentoteutus (re-implementation) Microsoftin alkuperäisestä XNA Frameworkista. Kuten aiemmin mainittu [[MonoGame]], myös FNA:n tavoitteena on mahdollistaa XNA-pelien ajaminen nykyaikaisilla alustoilla.
'''FNA''' on avoimen lähdekoodin uudelleentoteutus (re-implementation) Microsoftin alkuperäisestä [[wikipedia:fi:XNA_Framework|XNA Frameworkista]]. Kuten aiemmin mainittu [[MonoGame]], myös FNA:n tavoitteena on mahdollistaa XNA-pelien ajaminen nykyaikaisilla alustoilla.


FNA eroaa kuitenkin MonoGamesta tarkemman ja tiukemman yhdenmukaisuuden tavoittelussaan alkuperäisen XNA-rajapinnan (API) kanssa.
FNA eroaa kuitenkin MonoGamesta tarkemman ja tiukemman yhdenmukaisuuden tavoittelussaan alkuperäisen XNA-rajapinnan (API) kanssa.
FNA on erityisesti porttaustyökalu. Tässä on esimerkkejä tunnetuista peleistä, joiden viralliset Linux- ja macOS-versiot on toteutettu juuri FNA:ta käyttäen:
* Dust: An Elysian Tail
* Bastion (Supergiant Games)
* Pyre (Supergiant Games)
* Axiom Verge
* Owlboy


[[Luokka: Pelimoottorit]]
[[Luokka: Pelimoottorit]]

Nykyinen versio 23. marraskuuta 2025 kello 20.52

Tekijä(t) Ethan "flibitijibibo" Lee
Kehittäjä(t) Ethan Lee ja yhteisö
Moottori XNA 4.0 API:n uudelleentoteutus (re-implementation)
Ensijulkaisu 2013
Ohjelmoitu C#
Käyttöliittymä koodipohjainen (käyttää työkaluja, kuten SDL2, OpenGL)
Tyyppi Pelinkehityksen ohjelmistokehys
Lisenssi Ms-PL
Kotisivu https://fna-xna.github.io/
Lähdekoodi github.com/FNA-XNA/FNA

FNA on avoimen lähdekoodin uudelleentoteutus (re-implementation) Microsoftin alkuperäisestä XNA Frameworkista. Kuten aiemmin mainittu MonoGame, myös FNA:n tavoitteena on mahdollistaa XNA-pelien ajaminen nykyaikaisilla alustoilla.

FNA eroaa kuitenkin MonoGamesta tarkemman ja tiukemman yhdenmukaisuuden tavoittelussaan alkuperäisen XNA-rajapinnan (API) kanssa.

FNA on erityisesti porttaustyökalu. Tässä on esimerkkejä tunnetuista peleistä, joiden viralliset Linux- ja macOS-versiot on toteutettu juuri FNA:ta käyttäen:

  • Dust: An Elysian Tail
  • Bastion (Supergiant Games)
  • Pyre (Supergiant Games)
  • Axiom Verge
  • Owlboy