Ero sivun ”Apua” versioiden välillä
p (→Ohjeita avun pyytämiseen vapaaehtoisilta auttajilta: toimimaton linkki pois) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
*Etsi tietoa [[ulkoiset ohjesivustot|ulkoisilta ohjesivustoilta]] | *Etsi tietoa [[ulkoiset ohjesivustot|ulkoisilta ohjesivustoilta]] | ||
*Kysele [[IRC]]:stä. Jos olet aloittelija, IRCnetin suomenkielisellä #linux^n00bs -kanavalla ei tarvitse pelätä tyhmiä kysymyksiä; [[Jakelu|jakeluiden]] kanavilta ja foorumeilta löytynee apua jos olet edistyneempi käyttäjä ja sinulle on vaikeampia ongelmia | *Kysele [[IRC]]:stä. Jos olet aloittelija, IRCnetin suomenkielisellä #linux^n00bs -kanavalla ei tarvitse pelätä tyhmiä kysymyksiä; [[Jakelu|jakeluiden]] kanavilta ja foorumeilta löytynee apua jos olet edistyneempi käyttäjä ja sinulle on vaikeampia ongelmia | ||
*Kaupallisia tuen tarjoajia muun muassa [http://www.coss.fi/ COSS:n yrityshakemistosta] tai [http://wiki.ubuntu-fi.org/Tukipalvelut Ubuntun markkinapaikalta]. | *Kaupallisia tuen tarjoajia muun muassa [[Linux-yritykset#Tukipalvelut|täältä]], [http://www.coss.fi/ COSS:n yrityshakemistosta] tai [http://wiki.ubuntu-fi.org/Tukipalvelut Ubuntun markkinapaikalta]. | ||
== Ohjeita avun pyytämiseen vapaaehtoisilta auttajilta == | == Ohjeita avun pyytämiseen vapaaehtoisilta auttajilta == |
Versio 6. tammikuuta 2011 kello 22.55
Jos sinulla on ylitsepääsemättömiä pulmia, voit kokeilla jotain seuraavista:
- Etsi tästä wikistä. Aloittelijalle on hyvä paikka aloittaa. Katso myös diagnosointiohjeet ja dokumentaatio
- Linux.fi:ssä on myös WWW-keskustelualueet
- Etsi vaikkapa Googlen Linux-haulla neuvoja
- Kysy/hae Sfnet.atk.linux-uutisryhmästä
- Etsi tietoa ulkoisilta ohjesivustoilta
- Kysele IRC:stä. Jos olet aloittelija, IRCnetin suomenkielisellä #linux^n00bs -kanavalla ei tarvitse pelätä tyhmiä kysymyksiä; jakeluiden kanavilta ja foorumeilta löytynee apua jos olet edistyneempi käyttäjä ja sinulle on vaikeampia ongelmia
- Kaupallisia tuen tarjoajia muun muassa täältä, COSS:n yrityshakemistosta tai Ubuntun markkinapaikalta.
Ohjeita avun pyytämiseen vapaaehtoisilta auttajilta
Ennen kuin lähetät kysymyksen, mieti hetki ongelmaa. Mikä ei toimi? Miten se ei toimi? Miten ongelma alkoi? Onko samanaikaisesti ilmennyt muitakin ongelmia?
Mieti asiaa ongelmaa ratkaisevan henkilön näkökulmasta: jos Internet-yhteytesi ei toimi ja kuvailet ongelmasi yksinkertaisesti "Linuxini nettiyhteys ei toimi", ei kukaan osaa antaa ohjeita vaan sinulta on kaivettava paljon lisätietoja. Sen sijaan ongelman tarkempi kuvailu, esimerkiksi: "Linuxissani (jakelupaketti X versio Y) ei toimi Internet-yhteys, sillä verkkokorttini XYZ ei tunnistu. Ytimen versio on 2.6.18. Ongelma alkoi heti jakelun asennuksen jälkeen" kertoo jo paljon tarvittavia tietoja, ja sinua voidaan auttaa tehokkaammin.
Ongelman tarkemmassa kuvailussa on muutakin hyötyä. Joudut nimittäin hieman miettimään ongelmaa ja saatat samalla keksiä ratkaisun. Lisäksi osoitat auttajille että sinä ansaitset myös apua.
Tarkemmat ohjeet hyvien kysymysten kysymiseen löydät FLUG:in ohjeesta.