Ero sivun ”Horde Debian-pohjaisissa jakeluissa” versioiden välillä
(w, l) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 39: | Rivi 39: | ||
</VirtualHost> | </VirtualHost> | ||
</pre> | </pre> | ||
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ ! | Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache! | ||
Rivi 73: | Rivi 73: | ||
Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:<br><br> | Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:<br><br> | ||
twentyFour | twentyFour -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'value' => true, | 'value' => true, | ||
</pre> | </pre> | ||
date_format | date_format -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'value' => '%Y-%m-%d', | 'value' => '%Y-%m-%d', | ||
</pre> | </pre> | ||
first_week_day | first_week_day -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'value' => '1', | 'value' => '1', | ||
</pre> | </pre> | ||
Muokkaa tiedostoa /etc/horde/kronolith2/prefs.php seuraavasti:<br><br> | |||
week_start_monday | week_start_monday -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'value' => '1', | 'value' => '1', | ||
</pre> | </pre> | ||
Muokkaa /etc/horde/horde3/registry.php -tiedostoa seuraavasti:<br><br> | |||
horde | horde -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'webroot' => '', | 'webroot' => '', | ||
</pre> | </pre> | ||
Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin: | |||
<pre> | <pre> | ||
chown www-data:www-data /etc/horde/ -R | chown www-data:www-data /etc/horde/ -R | ||
</pre> | </pre> | ||
Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)<br><br> | |||
Muokkaa jälleen tiedostoa /etc/horde/horde3/registry.php näin:<br><br> | |||
kronolith | kronolith -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'status' => 'active', | 'status' => 'active', | ||
</pre> | </pre> | ||
turba | turba -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'status' => 'active', | 'status' => 'active', | ||
</pre> | </pre> | ||
mnemo | mnemo -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'status' => 'active', | 'status' => 'active', | ||
</pre> | </pre> | ||
nag | nag -asetukset: | ||
<pre> | <pre> | ||
'status' => 'active', | 'status' => 'active', | ||
</pre> | </pre> | ||
Konfiguroi Horde jälleen selaimella. Aseta $conf[share][no_sharing] OFF:ille ja $conf[share][any_group] ON:ille. Konfiguroi myös oikeuksienhallinta ('permissions system'); lisää kronolith , turba, mnemo ja nag hallintaan. Anna Show ja Read -oikeudet kaikille edellämainituille moduuleille ryhmille 1) "All Authenticated Users" ja 2) "Guest Permissions".<br> | |||
Now every user can configure sharing of his/her calendar, address book, etc. For example, to share one's calendar, select Calendar app, "Manage Calendars" and select the "keys" icon, then check Show and Read permissions for "Guest Permissions". | Now every user can configure sharing of his/her calendar, address book, etc. For example, to share one's calendar, select Calendar app, "Manage Calendars" and select the "keys" icon, then check Show and Read permissions for "Guest Permissions". |
Versio 28. elokuuta 2009 kello 01.52
Horde on php-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.
Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Asennus toimii ainakin Ubuntu Server 9.04 (64bit) -versiossa. Tietokantaratkaisuna käytössä on PostgreSQL.
Aptilla liikkeelle:
apt-get install turba2 kronolith2 mnemo2 nag2
Komento asentaa osoitekirja-moduulin, kalenterin, muistikirjan ja TODO-listan. Dependencyt (mukaanlukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.
Apache kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):
<VirtualHost *:80> ServerAdmin webmaster@localhost DocumentRoot /usr/share/horde3 ServerName horde.example.com Alias /horde3 /usr/share/horde3 <Directory /usr/share/horde3/> Options FollowSymLinks AllowOverride Limit Order allow,deny allow from all </Directory> ErrorLog /var/log/apache2/horde.example.com/horde.example.com-error.log # Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit, # alert, emerg. LogLevel warn CustomLog /var/log/apache2/horde.example.com/horde.example.com-access.log combined </VirtualHost>
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache!
Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):
zcat /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql cp /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql . cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql . cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql . cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .
Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):
CREATE USER horde; ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';
Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:
psql < create.pgsql.sql psql horde horde < kronolith.pgsql.sql psql horde horde < turba.pgsql.sql psql horde horde < mnemo.sql psql horde horde < nag.sql
Muokkaa tiedostoa /etc/horde/horde3/conf.php ; poista 'echo'-rivi ja 'exit'-rivi. Sen jälkeen tee seuraava muutos:
$conf['cookie']['path'] = '/';
Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:
twentyFour -asetukset:
'value' => true,
date_format -asetukset:
'value' => '%Y-%m-%d',
first_week_day -asetukset:
'value' => '1',
Muokkaa tiedostoa /etc/horde/kronolith2/prefs.php seuraavasti:
week_start_monday -asetukset:
'value' => '1',
Muokkaa /etc/horde/horde3/registry.php -tiedostoa seuraavasti:
horde -asetukset:
'webroot' => '',
Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin:
chown www-data:www-data /etc/horde/ -R
Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)
Muokkaa jälleen tiedostoa /etc/horde/horde3/registry.php näin:
kronolith -asetukset:
'status' => 'active',
turba -asetukset:
'status' => 'active',
mnemo -asetukset:
'status' => 'active',
nag -asetukset:
'status' => 'active',
Konfiguroi Horde jälleen selaimella. Aseta $conf[share][no_sharing] OFF:ille ja $conf[share][any_group] ON:ille. Konfiguroi myös oikeuksienhallinta ('permissions system'); lisää kronolith , turba, mnemo ja nag hallintaan. Anna Show ja Read -oikeudet kaikille edellämainituille moduuleille ryhmille 1) "All Authenticated Users" ja 2) "Guest Permissions".
Now every user can configure sharing of his/her calendar, address book, etc. For example, to share one's calendar, select Calendar app, "Manage Calendars" and select the "keys" icon, then check Show and Read permissions for "Guest Permissions".
SyncML synchronization to mobile phone
The best thing with the setup, IMHO, is the ability to synchronize all the data to a SyncML capable mobile phone. I use Nokia E51, and the synchronization just works. To setup synchronization on phone, do the following:
1. Select Tools => Sync => Options => New sync profile (don't copy values). Name the profile as Horde.
2. Select Connection settings and set:
- Server version "1.2" (I don't really know what this does, but 1.2 has worked for me)
- Server ID "horde.example.com" (substitute your own server here)
- Data bearer "Internet"
- Access point "Always ask"
- Host address "http://horde.example.com/rpc.php" (susbsitute your own server)
- Port "80"
- User name "(your horde username)"
- Password "(your horde password)"
- Allow sync requests "Yes"
- Accept all sync requests "No"
- Network authentication "No"
3. From Horde profile menu, select Applications
- Select Contacts and set:
- Include in sync "Yes"
- Remote database "contacts"
- Synchronization type "Both ways"
- Select Calendar and set:
- Include in sync "Yes"
- Remote database "calendar"
- Synchronization type "Both ways"
- Select Notes and set:
- Include in sync "Yes"
- Remote database "notes"
- Synchronization type "Both ways"
Notes:
- Make sure, php has at least 32 MB's of memory
- Preference system should be used with the 'SQL database' option