Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
(GFX SDL-peliohjelmoinnin opas) |
p (→SDL-ohjelmointi: jos näin) |
||
Rivi 15: | Rivi 15: | ||
* [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl_gl_1 SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö] -opas Ohjelmointiputkassa | * [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl_gl_1 SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö] -opas Ohjelmointiputkassa | ||
* [http://www.parallelrealities.co.uk/tutorials/basic/tutorial1.php Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas] | * [http://www.parallelrealities.co.uk/tutorials/basic/tutorial1.php Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas] | ||
* [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index | * [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa) | ||
[[Luokka:Kirjastot]] | [[Luokka:Kirjastot]] |
Versio 19. tammikuuta 2010 kello 19.37
Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.
Asennus
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja, kuten SDL_mixer ja SDL_image. Nämäkin löytyvät usein paketinhallinnasta sen etsi-toiminnolla.
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
Aiheesta muualla
SDL-ohjelmointi
- Ohjelmointiputkasta löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n asentamiseen
- SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö -opas Ohjelmointiputkassa
- Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas
- SDL-peliohjelmoinnin opas (käsittelee myös OpenGL:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)