Ero sivun ”Peliohjelmointi” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(ohjaus)
 
p (siirto)
Rivi 1: Rivi 1:
#ohjaus [[Pelikehitys]]
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
 
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
 
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa]]. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi [[Avoin lähdekoodi|avoimen lähdekoodin]] ohjelmistokehittäjien yhteisöstä [[wikipedia:fi:SourceForge.net|SourceForge.net]], jonka [http://sourceforge.net/ kotisivulta] löytyy monenlaisia projekteja.
 
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
 
 
==Työkaluja==
===Pelikehitystyökaluja===
* [[Syntensity]] on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
 
===Pelisuunnittelu===
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
 
===2D Pelimoottorit===
*[[FIFE]] [http://www.fifengine.de/]
 
===3D Pelimoottorit===
* [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
* [[Crystal Space]]
* [[Irrlicht Engine]]
* [[Lightfeather 3D]]
 
===Kehitysympäristöt===
* [[Code::Blocks]] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää [[wikipedia:en:wxWidget|wxWidgetsiä]].
 
==Katso myös==
* [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa -luokka]]
* [[:Luokka:Pelikehitys|Pelikehitys-luokka]]
* [[:Luokka:Pelimoottorit|Pelimoottorit-luokka]]
 
==Aiheesta muualla==
* [http://pelitieto.net/ Pelitieto.net] - Pelien peruskurssi
* [http://www.cs.helsinki.fi/u/paakki/semis08.html Avoin ohjelmistokehitys] - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
* [http://sourceforge.net sourceforge.net] joka on maailman suurin  avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
 
[[Luokka: Pelikehitys]]

Versio 8. syyskuuta 2010 kello 16.32

Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.

Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.

Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta Pelit kehitysvaiheessa. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisöstä SourceForge.net, jonka kotisivulta löytyy monenlaisia projekteja.

Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.


Työkaluja

Pelikehitystyökaluja

  • Syntensity on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.

Pelisuunnittelu

2D Pelimoottorit

3D Pelimoottorit

Kehitysympäristöt

Katso myös

Aiheesta muualla