Ero sivun ”Ardour” versioiden välillä
p (luokka) |
p (→Pluginit) |
||
Rivi 21: | Rivi 21: | ||
Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu [http://ardour.org/plugins lista hyväksi havaituista plugineista], jota kannattaa ehdottomasti vilkaista. | Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu [http://ardour.org/plugins lista hyväksi havaituista plugineista], jota kannattaa ehdottomasti vilkaista. | ||
[[Luokka:Musiikinteko]] | [[Luokka:Musiikinteko]] |
Versio 13. joulukuuta 2010 kello 04.38
Ardour | |
---|---|
Ardourin edit-ikkuna | |
Kehittäjä(t) | Paul Davis |
Käyttöliittymä | GTK |
Lisenssi | GPL v2 |
Kotisivu | www.ardour.org |
Ardour on digitaalinen äänitystyöasemasovellus, jota voi käyttää äänen nauhoittamiseen, muokkaamiseen ja miksaamiseen. Se on yksi keskeisimmistä äänityökaluista Linuxille, ja myös pisimmälle kehittynyt ammattimaiseen käyttöön tarkoitettu avoimen lähdekoodin moniraituriohjelma. Ardourin käyttölittymä muistuttaa paljon kaupallisia audiotyöasemasovelluksia, kuten Pro Toolsia, Nuendoa tai Cubasea, ja kyseisten ohjelmien käyttäjät todennäköisesti oivaltavatkin nopeasti myös Ardourin toiminnan.
Suurin ero edellämainittuihin kaupallisiin ohjelmiin verrattuna on Ardourin (kuten toki monien muidenkin Linuxin ääniohjelmien) tarvitsema Jack-taustapalvelu, joka huolehtii audiosignaalin reitityksestä äänikortille ja toisiin ääniohjelmiin. Ardourin pääkehittäjä Paul Davis on myös Jack-projektin pääkehittäjä, ja tästä syystä Ardour onkin yksi esimerkillisimpiä ja innovatiivisimpia Jack-taustapalvelun hyödyntäjiä. Mainio esimerkki tästä on Ardourin tapa hoitaa myös ohjelman sisäinen audiosignaalin reititys Jackin avulla. Tämä ei näy peruskäyttäjälle millään tavalla, mutta tarpeen vaatiessa on mahdollista tehdä monimutkaisempia ja epätavallisiakin kytkentöjä Jackin kautta vailla pelkoa keinotekoisista rajoitteista, jollaisia kaupallisten ohjelmien käyttäjille joskus saattaa tulla vastaan.
Asentaminen ja käytön aloitus
Monesti sanotaan, että helpoin tapa päästä käyttämään Ardouria (tai muita Linux-ääniohjelmia) on asentaa multimediakäyttöön tarkoitettu Linux-jakelu. Tällaiset järjestelmät on valmiiksi konfiguroitu toimimaan vakaasti ja luotettavasti multimediatyöskentelyssä, ainakin mikäli järjestelmien tekijöitä uskoo. Käytännössä tilanne on tietenkin hieman toinen ja multimediakäyttöön tarkoitettujen jakelujen laatu ja ajantasaisuus vaihtelee suuresti. Parhaita lähteitä tässä asiassa lienee Jack-projektin kotisivu, jonne Paul Davis on pyrkinyt keräämään ajantaisisimman saatavilla olevan informaation Jackin konfiguroimisesta. Siellä mainitaan parhaiten toimiviksi järjestelmiksi 64 Studio ja AV Linux, mutta tähänkin tietoon kannattaa suhtautua hienoisella varauksella, sillä 64 studio ei ole päivittynyt vähään aikaan ja AV Linuxin käyttäjäkunta (etenkin Suomessa) on toistaiseksi melko vähäinen.
Loppujen lopuksi helpoin tapa päästä kokeilemaan Ardouria saattaakin olla sen asentaminen omaan Linux-järjestelmään sen kummempia miettimättä. Useimmat valtavirtajakelut asentavat automaattisesti tärkeimmät Ardourin käyttöön tarvittavat työkalut ja konfiguroivat järjestelmän, joten käyttäjän tehtäväksi jääkin usein vain käynnistää ohjelma.
Varoitus: monesti käyttöjärjestelmien mukana tulevat Ardourin versiot ei ole uusimpia mahdollisia. Joissain tapauksissa paketointitiimi on myös saattanut paketoida kehnon version eikä ole vaivautunut korjaamaan asiaa. Tästä seuraa joskus ärsyttäviä bugeja tai toimimattomia ominaisuuksia. Tämän takia monet Ardouria vakavammin käyttävät äänittäjät ovatkin päätyneet kääntämään oman versionsa suoraan lähdekoodista.
Tiedostomuodot
Koska Ardour on suunniteltu myös ammattimaista käyttöä varten, sen tarjoama tiedostomuotovalikoima on kotikäyttäjän tuntemista muodoista hivenen poikkeava. Oletuksena käytetyn wav-muodon lisäksi ohjelma osaa äänittää Broadcast wave-, CAF- ja W64-tiedostoihin ja bittisyvyydeksi on valittavissa 16, 24 tai 32 bittiä. Samplejen näytteenottotaajuutta Ardour ei päätä, vaan se määräytyy Jackin käyttämän näytteenottotaajuuden perusteella. Valmiit projektit ohjelma osaa viedä wav-, caf-, aiff-, w64-, ogg- ja flac-tiedostoiksi.
Pluginit
Pluginit ovat tietenkin oleellinen osa äänityötä ja etenkin miksausvaihetta, ja myös Ardourissa on tuki erilaisille plugineille. Tällä hetkellä yleisin plugin-standardi Linux-maailmassa on LADSPA eli Linux Audio Developer's Simple Plugin API, mutta sen lisäksi Ardour tukee myös uutta LV2-standardia, joka on yleistynyt vauhdilla viime vuosina. Lisäksi Ardour tukee myös Windows VST -plugineja Winen avulla, mutta koska kyseiset pluginit toimivat emulaatiokerroksen päällä, ei niiden toiminta ole aina yhtä vakaata kuin natiivisti Linuxille kehitettyjen pluginien. Kannattaa myös huomata, että Windows VST-pluginit ovat eri asia kuin Linux VST:t, ja että Ardour ei tue natiiveja Linux VST -plugineja, niin kummalliselta kuin se ehkä kuulostaakin. Ardourin OS X -versio tukee myös Applen Audio Unit -standardia.
Käytetyt pluginit vaikuttavat myös Ardourin vakauteen. Tämä on hyvä huomata, mikäli Ardour alkaa miksausvaiheessa tuntua epävakaalta: kyse voi olla kehnosti suunnitellusta pluginista, joka aiheuttaa epävakautta koko ohjelmalle. Tästä syystä Ardourin kotisivuille on koottu lista hyväksi havaituista plugineista, jota kannattaa ehdottomasti vilkaista.