Ero sivun ”Näytönohjaimet” versioiden välillä
Rivi 15: | Rivi 15: | ||
===Intel=== | ===Intel=== | ||
Intel on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. | Intel on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje [[Intel_binääriajureiden_asentaminen]]. | ||
===Nvidia=== | ===Nvidia=== |
Versio 24. marraskuuta 2013 kello 17.00
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset vapaat, jakeluiden mukana toimitettavat ajurit. Toisaalta esimerkiksi raskaammassa pelikäytössä vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä lähinnä näytönohjainvalmistajien omat, suljetut näytönohjainajurit, joita suurimmat jakelut tyypillisesti eivät toimita ainakaan oletuksena käytettäväksi.
Näytönohjainvaihtoehdot
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko NVIDIA:n, AMD:n tai Intelin valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on S3:n, SiS tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.
HD-videoiden rautapurku
Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Tämä on nimeltään VA API ja se on käytössä Nvidian (PureVideo), Intelin ja AMD:n (UVD2) näytönohjaimilla. Tämä vaatii näytönohjaimen binääriajurit ja libva-paketin asentamisen. Tarkemmat asennusohjeet löytyvät kunkin näytönohjaimen binääriajureiden asentamisohjeesta.
AMD/Ati
Tällä hetkellä kaikki uusimmatkin Radeon- ja APU-piirit ovat suljetun Linux-ajurin tukemia. Katso ohje AMD/Atin binääriajureiden asentaminen.
Jos tietokoneesi on vähän vanhempi, 3-5 vuotta, niin kannattaa käyttää harkintaa siirtyessä uudempaan jakeluun. Uusimmista binääriajureista voi tuki olla poistettu ja täytyy käyttää vähän vanhempaa ajuriversiota. Esimerkiksi HD 3200 on tuettuna Ubuntun 12.04 LTS -versiossa mutta ei 12.10 versiossa, johtuen 12.10:n uudemmasta X:stä.
Vanhemmille ATIn korteille on saatavilla pääasiassa reverse engineering -menetelmällä tuotetut vapaat 3D-ajurit. Näistä ajureista puuttuu monia suljetusta ajuriversiosta löytyviä toimintoja. Ne ovat toisaalta suljettua ajuria vakaampia ja enemmän yhteensopivia muiden ohjelmistojen kanssa. Lisätietoja löytyy freedesktop.orgin sivulta.
Intel
Intel on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa jakeluissa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje Intel_binääriajureiden_asentaminen.
Nvidia
Nvidian näytönohjaimille on olemassa Nouveau-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen Nvidian korttien oletusajurina. Nvidian näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön Nvidian ajureilla.
Kaikki Nvidian näytönohjainpiirit ovat Nvidian suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki Nvidian näytönohjaimet saa toimimaan. Katso ohje NVIDIAn binääriajureiden asentaminen.
Suljetut Nvidian ajurit
NVidian 325.15 ajurin beta versio on uusin päivitysversio 319.49 ajurille. Katso näytönohjeimet Nvidian listasta.
NVidian R310.xx ajurin beta versio, joka on tarkoitettu käytettäväksi Nvidian GeForce 9800 GT, GeForce GTX 460 ja GeForce GTX 680 näytönohjaimissa. Se tuottaa suorituskyvyn parannuksen ja antaa monisäikeisen OpenGL-tuen Linux pelaajia varten.
304.x ajuri on tarkoitettu NVidia 6 ja 7 sarjan näytönohjaimille.
Vanhemmat Ubuntu jakelut:
- NVidian ajuri: nvidia-173 GeForce 5 sarjan - GeForce 9 sarjan näytönohjaimille tarkoitettu ajuri.
- NVidian ajuri: nvidia-96 GeForce 2 sarjan (pois lukien GeForce2 GTS/GeForce2 Pro, GeForce2 Ti ja GeForce2 Ultra) - GeForce 7 sarjan näytönohjaimille tarkoitettu ajuri.
Nvidian asennukseen Ubuntulle on saatavissa Ubuntuextremen tekemä komentorivi pohjainen asennusohjelma. Helpottaakseen Ubuntun vaikeata Nvidian ajureiden asentamista.
S3
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi openchrome- tai vesa-ajureita.
3DFX
3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa MIT-lisenssillä julkaistu ajuri Glide3, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri Glide3-libG, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille.
Valinta
Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin.
Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, täytyy käyttää suljettuja binääriajureita. Nykyään AMD:n, Intelin ja Nvidian ajurituki on kunnossa, yhtä hyvät kuin Windowsissa, joten ajurien puolesta ei näytönohjainhankintaa tarvitse miettiä.
3D- kiihdytyksen testaaminen komennolla
glxinfo | grep 'direct rendering'
Jos vastaus on yes niin kiihdytys on päällä.
3D- kortin tarkistaminen tapahtuu komennolla
glxinfo | grep renderer
Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
tai voit kokeilla glxgears -ohjelmaa, joka tarkistaa toimiiko kiihdytys oikein.
OpenGL tiedot saat näkyviin komennolla
glxinfo | grep OpenGL
Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2 OpenGL core profile version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15 OpenGL core profile shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler OpenGL core profile context flags: (none) OpenGL core profile profile mask: core profile OpenGL core profile extensions: OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15 OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler OpenGL context flags: (none) OpenGL profile mask: (none) OpenGL extensions: