Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p ({{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}) |
p (Käyttö esimerkkki ja pientä tekstin viilausta) |
||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| käyttöliittymä=[[Python]] | | käyttöliittymä=[[Python]] | ||
| lisenssi=[[ | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org] | | kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org] | ||
}} | }} | ||
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. | '''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D tai 3D-pelejä. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
{{asenna|pygame|python-pygame}} | {{asenna|pygame|python-pygame}} | ||
==Käyttö esimerkki== | |||
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti. | |||
<source lang="Python"> | |||
#!/usr/bin/env python | |||
# -*- coding: utf-8 -*- | |||
# Lisätään pygame ja sys moduulit | |||
import pygame, sys | |||
from pygame.locals import * | |||
# set up pygame | |||
pygame.init() | |||
windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32) | |||
pygame.display.set_caption("Hei maailma!") | |||
# asetetaan värit | |||
WHITE = (255, 255, 255) | |||
RED = (255, 0, 0) | |||
# asetetaan kirjaisin | |||
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48) | |||
# asetetaan teksti | |||
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE) | |||
# haetaan tekstin mitat | |||
textRect = text.get_rect() | |||
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx | |||
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery | |||
# piirretään valkoinen tausta ruudulle | |||
windowSurface.fill(WHITE) | |||
# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi | |||
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40)) | |||
# piirretään teksti suorakulmioon | |||
windowSurface.blit(text, textRect) | |||
# päivitetään ikkuna | |||
pygame.display.update() | |||
# ohjelman looppi | |||
while True: | |||
for event in pygame.event.get(): | |||
if event.type == QUIT: | |||
pygame.quit() | |||
sys.exit() | |||
</source> | |||
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]]. | |||
python ohjelma.py | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== |
Versio 10. elokuuta 2016 kello 00.37
pygame | |
---|---|
Käyttöliittymä | Python |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.pygame.org |
pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D tai 3D-pelejä.
Asennus
pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Käyttö esimerkki
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys
from pygame.locals import *
# set up pygame
pygame.init()
windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")
# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)
# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)
# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)
# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery
# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)
# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))
# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)
# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()
# ohjelman looppi
while True:
for event in pygame.event.get():
if event.type == QUIT:
pygame.quit()
sys.exit()
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.
python ohjelma.py