Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä
p (heiMaailma.py) |
p (siirto tänne) |
||
Rivi 2: | Rivi 2: | ||
{{ Ohjelma | {{ Ohjelma | ||
| nimi=pygame | | nimi=pygame | ||
| kuva= | | kuva=[[Tiedosto:pyGame-logo.png|48px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| käyttöliittymä=[[Python]] | | käyttöliittymä=[[Python]] | ||
Rivi 9: | Rivi 9: | ||
}} | }} | ||
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä. | '''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä. | ||
Muita yhtensopivia pyGame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]]. | |||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Rivi 71: | Rivi 73: | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]] | * [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]] | ||
==Aiheesta muualla== | |||
* [http://www.pygame.org/docs/tut/intro/intro.html pyGame tutoriaali] | |||
* [http://usingpython.com/pygame-intro/ pyGame 2D pelitutoriaali] | |||
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali] | |||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |
Versio 10. elokuuta 2016 kello 00.49
pygame | |
---|---|
Käyttöliittymä | Python |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.pygame.org |
pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä.
Muita yhtensopivia pyGame moduuleita ovat mm. GooeyPy, Directicus, Livewires, PygLibs ja Phil's pyGame Utilities.
Asennus
pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Käyttö esimerkki
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys
from pygame.locals import *
# set up pygame
pygame.init()
windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")
# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)
# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)
# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)
# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery
# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)
# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))
# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)
# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()
# ohjelman looppi
while True:
for event in pygame.event.get():
if event.type == QUIT:
pygame.quit()
sys.exit()
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.
python heiMaailma.py