Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (<syntaxhighlight>)
Rivi 19: Rivi 19:
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  


<source lang="Python">
<syntaxhighlight lang="python">
#!/usr/bin/env python
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# -*- coding: utf-8 -*-
Rivi 66: Rivi 66:
             pygame.quit()
             pygame.quit()
             sys.exit()
             sys.exit()
</source>
</syntaxhighlight>


Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].

Versio 18. helmikuuta 2022 kello 10.00


pygame

Käyttöliittymä Python
Lisenssi GPL
Kotisivu www.pygame.org

pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä.

Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. GooeyPy, Directicus, Livewires, PygLibs ja Phil's pyGame Utilities.

Asennus

pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Käyttö esimerkki

Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.

#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-

# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys 
from pygame.locals import *

# set up pygame
pygame.init()

windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")

# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)

# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)

# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)

# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery

# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)

# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))

# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)

# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()

# ohjelman looppi
while True:
    for event in pygame.event.get():
        if event.type == QUIT:
            pygame.quit()
            sys.exit()

Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.

python heiMaailma.py

Katso myös

Aiheesta muualla