Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä
p (perus päivitystä) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 2: | Rivi 2: | ||
{{Ohjelma | {{Ohjelma | ||
| nimi = pygame | | nimi = pygame | ||
| logo = [[Tiedosto:pyGame-logo.png| | | logo = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]] | ||
| kuva = | | kuva = | ||
| kuvateksti = | | kuvateksti = |
Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2022 kello 22.48
pygame | |
---|---|
Tekijä(t) | Pete Shinners |
Kehittäjä(t) | yhteisö |
Ensijulkaisu | ? / 2000 |
Vakaa versio | 2.1.2 / 27. joulukuuta 2021 |
Ohjelmoitu | C, Python |
Käyttöliittymä | SDL |
Lisenssi | LGPL |
Kotisivu | www.pygame.org |
Lähdekoodi | github.com/pygame/ |
pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.
Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. GooeyPy, Directicus, Livewires, PygLibs ja Phil's pyGame Utilities.
Asennus[muokkaa]
pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Käyttö esimerkki[muokkaa]
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys
from pygame.locals import *
# set up pygame
pygame.init()
windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")
# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)
# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)
# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)
# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery
# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)
# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))
# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)
# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()
# ohjelman looppi
while True:
for event in pygame.event.get():
if event.type == QUIT:
pygame.quit()
sys.exit()
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.
python heiMaailma.py