Ero sivun ”Pelikehitys” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (→Pelimoottorit) |
||
Rivi 10: | Rivi 10: | ||
===Pelimoottorit=== | ===Pelimoottorit=== | ||
* [[OGRE]] [http://www.ogre3d.org/] on joustava 3D-moottori, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla. | * [[OGRE]] [http://www.ogre3d.org/] on joustava 3D-moottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla. | ||
* [[Crystal Space]] | * [[Crystal Space]] | ||
* [[Irrlicht Engine]] | * [[Irrlicht Engine]] |
Versio 27. elokuuta 2010 kello 02.35
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää etukäteis suunnittelua. Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja.
Yksi tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
Työkaluja
Pelikehitystyökaluja
- Syntensity on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
Pelisuunnittelu
- Platinum Arts Sandbox Game Maker on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
Pelimoottorit
- OGRE [1] on joustava 3D-moottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
- Crystal Space
- Irrlicht Engine
- Lightfeather 3D
Kehitysympäristöt
- Code::Blocks [2] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää wxWidgetsiä.