Ero sivun ”Pelikehitys” versioiden välillä
p (http://pelitieto.net/) |
p (fiksausta) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää | Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää suunnittelua. | ||
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin. | |||
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa]]. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi [[Avoin lähdekoodi|avoimen lähdekoodin]] ohjelmistokehittäjien yhteisöstä [[wikipedia:fi:SourceForge.net|SourceForge.net]], jonka [http://sourceforge.net/ kotisivulta] löytyy monenlaisia projekteja. | |||
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta. | Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta. |
Versio 6. syyskuuta 2010 kello 15.08
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta Pelit kehitysvaiheessa. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisöstä SourceForge.net, jonka kotisivulta löytyy monenlaisia projekteja.
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
Työkaluja
Pelikehitystyökaluja
- Syntensity on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
Pelisuunnittelu
- Platinum Arts Sandbox Game Maker on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
2D Pelimoottorit
3D Pelimoottorit
- OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
- Crystal Space
- Irrlicht Engine
- Lightfeather 3D
Kehitysympäristöt
- Code::Blocks on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää wxWidgetsiä.
Katso myös
Aiheesta muualla
- Pelitieto.net - Pelien peruskurssi
- Avoin ohjelmistokehitys - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
- sourceforge.net joka on maailman suurin avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.