Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p (fix) |
|||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
* [http://www.parallelrealities.co.uk/tutorials/basic/tutorial1.php Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas] | * [http://www.parallelrealities.co.uk/tutorials/basic/tutorial1.php Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas] | ||
* [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa) | * [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa) | ||
* [http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php Beginning Game Programming] | |||
* [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL peliohjelmointiopas | |||
[[Luokka:Kirjastot]] | [[Luokka:Kirjastot]] |
Versio 1. joulukuuta 2011 kello 18.41
Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.
Asennus
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja, kuten SDL_mixer ja SDL_image. Nämäkin löytyvät usein paketinhallinnasta sen etsi-toiminnolla.
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
Aiheesta muualla
SDL-ohjelmointi
- Ohjelmointiputkasta löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n asentamiseen
- SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö -opas Ohjelmointiputkassa
- Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas
- SDL-peliohjelmoinnin opas (käsittelee myös OpenGL:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
- Beginning Game Programming
- SDL tutorials - SDL peliohjelmointiopas