Ero sivun ”Xgl” versioiden välillä
(Kumottu muokkaus #23411, jonka teki ARTTUSN WIHOWIIMEINEN MARSSI TÄYTIN TOIVEENNE PÄÄSETTE NYT EROON MUSTA!!!!!!!! ([[User talk:ARTTUSN WIH) |
Pb (keskustelu | muokkaukset) p (poistunut käytöstä) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
Xgl on erillinen [[X Window System|X-palvelin]], joka piirtää työpöydän [[OpenGL]]:ää käyttäen. Xgl mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä. | Xgl on erillinen [[X Window System|X-palvelin]], joka piirtää työpöydän [[OpenGL]]:ää käyttäen. Xgl mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä. | ||
Xgl:n kehityksen aloitti [[Novell]] David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. | Xgl:n kehityksen aloitti [[Novell]] David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. Xgl:n kehitys on sittemmin lopetettu, ja tuki sille poistettu [[X.org]]ista. | ||
[[AIGLX]] on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi [[X.org]]-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn [[binääriajurit]] tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta. | [[AIGLX]] on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi [[X.org]]-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn [[binääriajurit]] tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta. |
Versio 20. joulukuuta 2011 kello 02.13
Xgl on erillinen X-palvelin, joka piirtää työpöydän OpenGL:ää käyttäen. Xgl mahdollistaa kolmiulotteisen työpöydän käytön ja yleensä myös parantaa työpöydän suorituskykyä, sillä useimpien nykyaikaisten näytönohjainten 3D-toiminnot ovat huomattavasti 2D-toimintoja edistyneempiä. Xgl:n kehityksen aloitti Novell David Revemanin johdolla ja ensimmäinen versio julkaistiin 2.1.2006. Xgl:n kehitys on sittemmin lopetettu, ja tuki sille poistettu X.orgista.
AIGLX on vastaavaa toiminnallisuutta tarjoava komponentti, joka on kehitetty osaksi X.org-jakelua. Se mahdollistaa 3D-työpöydän käytön ilman Xgl:n tapaista erillistä, varsinaisen X-palvelimen toimintoja korvaavaa ohjelmistoa. Myös NVIDIAn binääriajurit tarjoavat vastaavanlaista toiminnallisuutta.