Ero sivun ”Code::Blocks” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
(wikitys) |
(wxWidget -> wxWidgets) |
||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| lisenssi=[[GPL]]3 | | lisenssi=[[GPL]]3 | ||
| käyttöliittymä=[[ | | käyttöliittymä=[[wxWidgets]] | ||
| kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org] | | kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org] | ||
}} | }} | ||
Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht ]], sekä [[wikipedia:fi:Ohjelmistokehys| | Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht]], sekä [[wikipedia:fi:Ohjelmistokehys|ohjelmistokehys]] [[OGRE|Ogrelle]]. | ||
==Asennus== | ==Asennus== |
Versio 25. joulukuuta 2011 kello 09.49
Code::Blocks | |
---|---|
Käyttöliittymä | wxWidgets |
Lisenssi | GPL3 |
Kotisivu | www.codeblocks.org |
Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on GDB-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä GCC-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. Lightfeather 3D, Crystal Space ja Irrlicht, sekä ohjelmistokehys Ogrelle.
Asennus
Code::Blocks löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä codeblocks. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.