Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä
p (Osoitteen päivittäminen nykyiseen sijaintiinsa) |
p (1.2 ja 2.0 erot) |
||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
== Asennus == | == Asennus == | ||
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. | SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2 | ||
1.2 | |||
*SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille | *SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille | ||
*SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus | *SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus | ||
Rivi 14: | Rivi 15: | ||
*SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki | *SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki | ||
*SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti | *SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti | ||
2.0 | |||
*SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille | |||
*SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus | |||
*SDL2_net — Verkkotuki | |||
*SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki | |||
*SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti | |||
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta. | SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta. |
Versio 18. elokuuta 2013 kello 20.39
Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven Steam peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu LGPL-lisenssillä ja uusin (12.08.2013) 2.0 versio vapaammalla zlib-lisenssillä.
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Asennus
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2
1.2
- SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
- SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
- SDL_net — Verkkotuki
- SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
- SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
2.0
- SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
- SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
- SDL2_net — Verkkotuki
- SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
- SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
Aiheesta muualla
SDL-ohjelmointi
- Ohjelmointiputkasta löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n asentamiseen
- SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö -opas Ohjelmointiputkassa
- Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas
- SDL-peliohjelmoinnin opas (käsittelee myös OpenGL:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
- Beginning Game Programming
- SDL tutorials - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
- Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng