Ero sivun ”Code::Blocks” versioiden välillä
Ei muokkausyhteenvetoa |
p (ohjeita -> Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.) |
||
Rivi 12: | Rivi 12: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
{{asenna|Code::Blocks|codeblocks}} | {{asenna|Code::Blocks|codeblocks}} | ||
==Ohjeita== | |||
Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin. | |||
* Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options | |||
* Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Other linker settings... Kirjoita esimerkiksi <tt>-lSDL2 -lSDL2main -lSDL_image</tt> | |||
* Valitse Search directories välilehti. Kohtaan linker. Aseta hakemistopolku /usr/lib/x86_64-linux-gnu | |||
* Tallenna. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== |
Versio 30. tammikuuta 2016 kello 00.14
Code::Blocks | |
---|---|
Käyttöliittymä | wxWidgets |
Lisenssi | GPL3 |
Kotisivu | www.codeblocks.org |
Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on GDB-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä GCC-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. Lightfeather 3D, Crystal Space ja Irrlicht, sekä ohjelmistokehys Ogrelle.
Asennus
Code::Blocks löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä codeblocks. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Ohjeita
Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.
- Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options
- Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Other linker settings... Kirjoita esimerkiksi -lSDL2 -lSDL2main -lSDL_image
- Valitse Search directories välilehti. Kohtaan linker. Aseta hakemistopolku /usr/lib/x86_64-linux-gnu
- Tallenna.