Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (parantelua)
pEi muokkausyhteenvetoa
Rivi 3: Rivi 3:
| kuva=[[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuva=[[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuvateksti=
| kuvateksti=
| lisenssi=[[LGPL]], [[zlib]]
| lisenssi=[[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| käyttöliittymä=kirjasto
| käyttöliittymä=kirjasto
| kotisivu=[https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| kotisivu=[https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]

Versio 6. helmikuuta 2016 kello 14.25

SDL

Käyttöliittymä kirjasto
Lisenssi LGPL, zlib
Kotisivu www.libsdl.org

SDL eli Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.

Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven Steam peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu LGPL-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla zlib-lisenssillä.

Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.

Asennus

SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2

1.2

  • SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL_net — Verkkotuki
  • SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

2.0

  • SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
  • SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
  • SDL2_net — Verkkotuki
  • SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
  • SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti

SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.

Aiheesta muualla

SDL-ohjelmointi