Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä
p (fix) |
p (ohjelmasarja tekstuurikartoituksien käytöstä.) |
||
Rivi 17: | Rivi 17: | ||
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | ||
== | ==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | ||
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | ||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön. | |||
[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]] | [[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]] |
Versio 6. helmikuuta 2016 kello 15.19
AwesomeBump | |
---|---|
Käyttöliittymä | QT |
Lisenssi | GPLv3 |
Kotisivu | awesomebump.besaba.com |
AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D-mallineiden tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin uudeksi vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista työkalua Crazybump.
Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin.
Asennus
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.
Tekstuurikartoituksen mallinnus
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.
Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön.